Wizualizacja w content marketingu – co warto wiedzieć
Wizualizacja w content marketingu odgrywa bardzo ważną rolę, dlatego nie można o niej zapominać. Pozwala zainteresować odbiorcę treściami znacznie szybciej niż słowo pisane. Jest to istotne szczególnie dziś, kiedy przykucie uwagi internautów nie jest łatwe. Są oni nastawieni bardziej na obrazy niż na teksty. Co warto o tym wiedzieć i jak to wykorzystać?
Wizualizacja w content marketingu – na czym polega?
Wizualizacja w content marketingu występuje także pod angielską nazwą Visual Content Marketing. Odnosi się przede wszystkim do treści edukacyjnych i rozrywkowych, ale nie tylko. Wizualizacje mogą mieć dowolną formę – od filmów i obrazów po zrzuty ekranu i GIFy. Sprawiają one, że treść jest łatwo przyswajalna, znacznie lepiej niż sam tekst.
Siła wizualizacji jest bardzo duża. Obrazy i nagrania tworzą trwałe wrażenie, lepsze zaangażowanie i rozwijają emocjonalną więź. Wynika to z procesów psychologicznych charakterystycznych dla każdego człowieka, ale także z tego, że Internet nieco „rozleniwił” odbiorców.
Przykładem mogą być treści informacyjne. Kiedyś, aby zapoznać się z bieżącymi wydarzeniami, trzeba było udać się do kiosku po gazetę, którą następnie wertowało się od deski do deski. Liczyło się głównie słowo pisane, a obrazy stanowiły wyłącznie dodatek. Dziś newsy same pojawiają się na telefonie czy laptopie i niemal zawsze są opatrzone zdjęciami lub filmami. Ich forma i wygląd, które przykują uwagę odbiorcy na długo, są więc niezwykle ważne.
Dlaczego warto stosować wizualizację w content marketingu?
Powodów jest co najmniej kilka. Jak wyjaśniają specjaliści z Fabryki Marketingu, przede wszystkim chodzi o skrócenie czasu komunikacji z odbiorcą. Internauta nie musi poświęcać go na czytanie tekstu. Przed jego oczami znajduje się obrazek, który wyraża to, co nadawca chce przekazać.
Z badań wynika, że czas, w którym człowiek jest w stanie skupić swoją uwagę na jednym komunikacie, skrócił się z 12 do 8 sekund. Autor ma zatem wyłącznie 8 sekund, aby zwrócić uwagę potencjalnych klientów. Zdecydowanie łatwiej zrobić to za pomocą grafiki niż słowa pisanego.
Z kolei za pomocą filmów można wyjaśniać skomplikowane zagadnienia już w kilka minut. Mogą na przykład prezentować sposób użycia produktu lub opisywać doświadczenia konsumentów związane z ich stosowaniem. Można dzięki nim zaprezentować niemal wszystko – znacznie więcej niż w tekście czy w infografice.
Wśród innych powodów, dla których warto stosować wizualizację, można wymienić:
- dominację treści wizualnych w życiu codziennym,
- skuteczne przykuwanie uwagi odbiorcy,
- możliwość budowania zaangażowania i interakcji,
- dobre dopasowanie do specyfiki social mediów,
- wzbudzanie zaufania u odbiorcy – treści graficzne są bardziej wiarygodne.
Wizualizacja doskonale współgra ze storytellingiem, czyli marketingiem narracyjnym. Dobrze opowiedziana historia plus zdjęcia i filmy mogą być zatem kluczem do sukcesu. Warto z tego skorzystać, tym bardziej że dostępnych jest wiele narzędzi do przygotowywania treści graficznych.