Skip to main content

Firmowy savoir vivre, czyli dobre maniery w miejscu pracy

| Artykuł sponsorowany | Różne

O savoir-vivre każdy słyszał, a mało kto pamięta, co ten zwrot dokładnie znaczy. W tym artykule postaramy się wyjaśnić, dlaczego dobre maniery są nadal ważne w miejscu pracy i na co szczególnie zwrócić uwagę w kontaktach z innymi, żeby być przez nich pozytywnie odebrani. 

Dobre maniery nadal w cenie?

Prawa i obowiązki pracownicze to coś, co warto znać, żeby sobie nie zaszkodzić. Interesującymi informacjami na temat umów, urlopów, zwolnień lekarskich czy dyscyplinarnych dzielił się na przykład portal mojapraca.org.pl.

W tym artykule zajmiemy się jednak jeszcze innym elementem naszej pracy – stosowaniem się do zasad savoir-vivre. Czy ten niepisany kodeks nadal ma znaczenie w kontaktach ze współpracownikami, klientami i przełożonymi?

Owszem, wiele młodych firm stawia na luźną atmosferę, a część z nich chwali się brakiem obowiązującego dress codu. Nie znaczy to jednak wcale, że możemy się w pracy czuć tak samo swobodnie, jak u siebie w domu. Tak naprawdę świadczyłoby to o naszym braku profesjonalizmu i zniechęciło do marki innych. Na przykład ciągłe spóźnienia czy zaniedbania w kwestii higieny sprawi, że zostaniemy odebrani jako osoby mało solidne, niekompetentne i mało wiarygodne. Nasze nieodpowiednie zachowanie z pewnością przyczyni się też do pogorszenia atmosfery w całym zespole. 

Z drugiej strony, jeśli znamy i stosujemy zasady dobrego wychowania, łatwiej odnajdziemy się w sytuacjach niezręcznych i lepiej wypadniemy w sytuacjach stresowych, takich jak rozmowa kwalifikacyjna czy pierwsze spotkanie z nowym klientem. To właśnie wrażenie, jakie po sobie zostawimy, może wywrzeć większy wpływ na innych niż to, co powiedzieliśmy. Bezsprzecznie więc reguły savoir-vivre są w pracy bardzo ważne!

Jak cię widzą, tak cię piszą – firmowy dress code

W przedsiębiorstwach, w których dress code jest przestrzegany, najprawdopodobniej zostaniemy z nim zaznajomieni już w pierwszych dniach naszej pracy. Jeśli jednak się tak nie stanie, możemy mieć w pamięci podstawowe zasady etyki biznesu, do której należą:

  • Noszenie stroju biznesowego, którym określa się zwykle garnitur, marynarkę, spódnice i dobrze dobrane dodatki. Całość nie powinna na siebie zwracać uwagi, nie może być to ubiór zbyt obcisły, za luźny, ani zbyt dużo odsłaniać;
  • W sytuacjach bardziej formalnych (jak np. spotkania ze znaczącymi dla firmy kontrahentami) najlepiej założyć na siebie ubrania w neutralnych kolorach, do których należą szarość, biel i granat; 
  • Nawet jeśli szef pozwala na bardziej swobodny styl, tzw. casual, nadal obowiązują nas pewne zasady tj. zakrywanie dekoltu, zadbana fryzura i zarost

Stosowanie się do tych reguł może wiązać się dla nas z odrzuceniem pewnych osobistych upodobań, ale pamiętajmy o korzyściach – profesjonalizm w tej kwestii pozwoli nam osiągać lepsze wyniki w pracy. 

Jedzenie w pracy i dbanie o czystość

Innym ważnym elementem savoir-vivre, który chcemy w tym artykule poruszyć, jest kultura jedzenia i zachowywanie higieny w miejscu pracy. Chodzi nie tylko o to, żebyśmy sami dbali o regularną kąpiel czy pranie odzieży, ale też dbali o wszystkie przedmioty i pomieszczenia, z którymi mamy styczność.

Jeśli chodzi o posiłki mamy tu również kilka niepisanych zwykle reguł. Po pierwsze, przestrzegamy wyznaczonych godzin na lunch. Po drugie jemy w miejscach do tego przeznaczonych. Po trzecie, jedzenie przy biurku nie zawsze jest mile widziane, więc zorientujmy się, jak to jest w naszej firmie i się do tego dostosujmy. Po czwarte, przygotowując własne posiłki, unikajmy składników o intensywnych zapachach. I wreszcie po piąte, starajmy się nie jeść w obecności, klientów, gości i przełożonych.

Wracając do dbania o wspólne pomieszczenia – najważniejszą zasadą jest utrzymywanie czystości w kuchni i toalecie. Kiedy zauważymy jakiś bałagan, dobrze jest też od razu się nim zająć, a nie szukać „sprawców”. Warto tu również wspomnieć o odnoszeniu rzeczy na miejsce, zmywaniu po sobie brudnych naczyń, wyrzucanie zepsutego jedzenia i informowanie osób za to odpowiedzialnych o ewentualnych brakach w zaopatrzeniu

Pogłębiaj swoją wiedzę!

Savoir-vivre to wiele innych zasad, które regulują m.in. stosunki na linii przełożony-podwładny, klient-sprzedawca czy pracownik-pracownik. Dotyczą one nie tylko przywitania i zwrotów grzecznościowych używanych w rozmowach, ale też wyrażeń, którymi posługujemy się w korespondencji mailowej. Im więcej wiemy na ich temat, tym lepiej dla nas. Nie popełnimy żadnej gafy, a kontakt z nami będzie dla innych czystą przyjemnością. Warto więc wciąż pogłębiać swoją wiedzę na temat dobrych manier, aby w przyszłości swobodnie nimi operować i móc skupić się wyłącznie na wykonywaniu swoich zadań. 

 

Trening sportów walki – jak się zabezpieczyć? Wykorzystaj ochraniacz na zęby!

Uczestnictwo w turniejach sztuk walki oraz codzienne treningi mogą generować wiele kontuzji. Chodzi nie tylko o zwichnięcia kończyn czy złamania, ale także uszkodzenia zębów. Wielu zawodników zawodowo trenujących sporty walki doskonale wie, jak ważną rolę odgrywa ochraniacz na zęby. Kiedy warto m...

Tatuaż na obojczyku — dlaczego to tak popularny trend?

Ze względu na swoją subtelność i niebywałą estetykę tatuaż obojczyka staje się coraz bardziej popularny. Dla tatuażystów z dowolnego studia ta konkretna część ciała gwarantuje wyjątkowe płótno, na którym można wyrazić delikatność, siłę, a nawet osobiste wiadomości. Sprawdź, jak wybrać idealny wzó...

Jak wybrać odpowiedni kojec ogrodowy dla psa? O tym musisz pamiętać!

Jeśli Twój pies kocha przebywanie na dworze lub z wielu innych względów chcesz, aby miał swoje miejsce w ogrodzie, koniecznie rozważ kupno kojca. Wybór powinien być jednak starannie przemyślany. Na co zwracać szczególną uwagę podczas zakupów?

Na jakich fachowców jest zapotrzebowanie w Pile?

Stopa bezrobocia w Pile w styczniu 2024 roku utrzymała się na poziomie 5,3% (ogólnokrajowa stopa bezrobocia w tym samym okresie wynosiła 5,4%). Znalezienie zatrudnienia w Pile nie powinno więc stanowić większego problemu, zwłaszcza w przypadku zawodów deficytowych.

Ile bierze firma sprzątająca za godzinę?

Usługi firm sprzątających stały się nieodłącznym elementem współczesnego życia, zarówno w sferze biznesowej, jak i prywatnej. Bez względu na to, czy jesteś przedsiębiorcą, który chce utrzymać czystość w miejscu pracy, czy też zależy ci na pięknym mieszkaniu, podpowiemy ile takie usługi kosztują. 

Moda na zimne dni. Co ubrać, gdy pogoda nie rozpieszcza?

Zimowe dni mogą być wyzwaniem dla stylizacji, ale również stanowią świetną okazję do wyrażenia swojego unikalnego stylu. W artykule tym odkryjemy, jak połączyć funkcjonalność z modą, aby cieszyć się zimowymi dniami w pełni komfortowo i stylowo.

Bielizna na Dzień Kobiet: Gdzie kupić idealny prezent dla Twojej dziewczyny?

Dzień Kobiet to doskonała okazja do celebracji kobiecej siły, niezależności i piękna. Chcesz pokazać ukochanej, jak wiele dla Ciebie znaczy? Wybierz intymny prezent, który wyrazi więcej niż tysiąc słów! Bielizna damska na prezent zyskuje na popularności ze względu na swoją unikalną zdolność do łą...