Skip to main content

Władze coraz częściej żądają ujawnienia informacji o użytkownikach serwisów internetowych

| newseria.pl | Internet

Informacje o zapytaniach o dane użytkowników przez władze kilka tygodni temu przedstawił Facebook. Firma nie wyjaśniła jednak powodów rządowych pytań. Dlatego według Fundacji Panoptykon, największe działające w Polsce firmy internetowe – w tym Facebook – powinny stworzyć zbiorczy raport o zapytaniach władz na temat danych użytkowników. Miałyby się w nim znaleźć informacje, o co pytają władze, jakie organy wnioskują o udostępnienie danych i dlaczego.

– Dane o liczbie zapytań niewiele nam mówią, gdyż w danym kontekście liczne żądania ujawnienia danych mogą być uzasadnione – przekonuje Szymielewicz w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria. – Dlatego też uważamy, że przydałby się porządny, merytoryczny raport transparentności dla wszystkich największych firm z polskiego rynku.

W raporcie tym, zdaniem Szymielewicz, powinny znaleźć się informacje zarówno o tym, jakie organy czy instytucje pytają o dane, jak również to, o jakie dane i dlaczego wnioskują.

– Nasza Fundacja zaprosiła 10 największych polskich firm internetowych, w tym Facebook. Proponujemy im wspólne stworzenie takiego raportu. Chodzi o pogłębienie dyskusji na temat prywatności w sieci, o pokazanie całego problemu, a nie tylko suchych liczb – mówi Katarzyna Szymielewicz.

Zdaniem szefowej Fundacji Panoptykon, dane użytkowników internetu są w Polsce dość słabo chronione.

– Jeśli chodzi o dane o użytkownikach, czyli o tym, co abonent internetu robi, jak się komunikuje z innymi, to mamy stosunkowo niski poziom ochrony – twierdzi Szymielewicz. – Do uzyskania dostępu do tych danych wystarczy wniosek czy wręcz skorzystanie z interfejsu przez służby czy policję. Nie jest to kontrolowane przez sąd i prokuraturę – zauważa Szymielewicz.

Lepsza jest natomiast ochrona korespondencji. W Polsce – inaczej niż w Stanach Zjednoczonych – do uzyskania dostępu np. do maila wymagana jest zgoda sądu.

Według opublikowanych przez Facebook danych, polskie władze zwróciły się z żądaniem ujawnienia danych o użytkownikach 233 razy. Tylko 9 proc. próśb zostało uwzględnionych. Dla porównania w Stanach Zjednoczonych Facebook zrealizował 80 proc. żądań władz o ujawnienie danych. We Francji i Niemczech stało się tak w ok. 40 proc. przypadków.

–  O ile mi wiadomo z naszych rozmów z firmą Facebook, sytuacja ta nie wynika z oceny merytorycznej tych wniosków, ale raczej z tego, że polskie organy nie do końca radzą sobie z systemem, jaki Facebook stosuje do obsługi zapytań – mówi Szymielewicz. – W zapytaniach były więc braki formalne i dlatego Facebook odrzucił większość żądań.

​Światłowód w Kaliszu – czy to dobre rozwiązanie?

Światłowód zyskuje na popularności jako najnowocześniejsza technologia dostępu do internetu, oferująca użytkownikom ultrawysokie prędkości transmisji danych. W Kaliszu, podobnie jak w wielu innych miastach Polski, rośnie zainteresowanie tym rozwiązaniem. Dostęp do szybkiego i stabilnego internetu...

Awaria Facebooka

Facebook, Instagram i Messenger nie działają, awaria zgłaszana jest nie tylko w Polsce.

Jak skutecznie dotrzeć do klientów?

Jeżeli prowadzisz firmę w takim mieście jak Gdynia, czyli do którego docierają turyści nie tylko z Polski ale i z całego świata, a twoja działalność jest w jakiś sposób ukierunkowana także na obsługę zarówno mieszkańców Gdyni jak i turystów, prosimy rozważ pozycjonowanie swojej strony internetowe...

Jak wygląda kultura pracy w IT?

Jeśli chciałbyś rozpocząć karierę w branży IT, koniecznie zapoznaj się z kulturą pracy charakterystyczną dla tego sektora. Dzięki temu szybko odnajdziesz się w nowym środowisku, co znamiennie wpłynie także na Twoją wydajność. Przekonaj się, na czym polega komunikacja między pracownikami w IT i cz...

Jak założyć i rozkręcić własny sklep online?

W ostatnich latach zakupy już na dobre przeniosły się do sieci. Zamawianie potrzebnych towarów i usług bez wychodzenia z domu jest proste i wygodne, nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie sklepu internetowego.

Czemu Twój sklep internetowy nie sprzedaje?

Dobrze zbudowana strona internetowa, to niestety nie jest gwarancja odnoszenia sukcesu w branży sprzedaży internetowej. Okazać się może, że pomimo starań i włożenia dużej ilości pracy, nasz sklep internetowy nie sprzedaje, a co za tym idzie my sami nie zarabiamy. Myślisz, aby zrezygnować z prowad...

Trendy w marketingu internetowym: jak utrzymać się na szczycie?

Świat marketingu online zmienia się dynamicznie. Kluczem do sukcesu w tak rozwijającej się branży jest więc ciągłe aktualizowanie wiedzy i dostosowywanie strategii do najnowszych trendów. Ale jak utrzymać się na szczycie w tej nieustannie ewoluującej dziedzinie?