Po latach przygotowań ekspresowa S11 zbliża się do Obornik. Jeszcze w 2025 roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę odcinka Ujście–Oborniki, a w regionie ruszyły pierwsze prace przygotowawcze w terenie.
Przetarg coraz bliżej
W sierpniu 2025 r. RDOŚ Poznań wydał decyzję środowiskową (DŚU) dla odcinka S11 Ujście–Oborniki. Zatwierdzono wariant numer 2 przebiegu trasy o długości 43,1 km.
Senator Stanisław Gawłowski (KO) zapowiedział, że jeszcze w 2025 r. zostaną ogłoszone przetargi na kilka odcinków S11 — w tym właśnie ten odcinek.
Prace terenowe w rejonie Obornik
Na terenie Nadleśnictwo Łopuchówko rozpoczęto prace przygotowawcze związane z inwestycją. Leśnicy informują, że ok. 28 ha lasów zostanie przeznaczonych pod budowę.
Roboty prowadzone są:
-
w okolicach Golęczewa (przy zajeździe „Dziupla”),
-
na terenach leśnych między Gołębowem a Gołaszynem,
-
oraz niedaleko toru motocrossowego w Obornikach.
Wejście na oznakowane tereny jest zakazane ze względu na prace przy wycince i karczowaniu pni.
Prace także po drugiej stronie Warty
Po zachodniej stronie rzeki Warty, na obszarze Nadleśnictwo Oborniki, również prowadzone są planowane cięcia drzew w związku z trasą. Leśnicy zwracają uwagę, że w kilku miejscach trasa S11 podzieli istniejące kompleksy leśne na mniejsze obszary, co wymaga działań kompensujących i zapewnienia ciągłości korytarzy ekologicznych.
Leśna rekompensata
Nadleśnictwo Łopuchówko podkreśla, że prowadzi działania kompensacyjne – zalesiono 15,9 ha gruntów porolnych w ostatnich dwóch latach, plan na 2026 r. to kolejne 5,63 ha. Przygotowuje się też ponad 50 ha nowych terenów pod nasadzenia.
Zwiększanie powierzchni leśnej to nasza inwestycja w poprawę mikroklimatu i przyszłą odporność ekosystemów – informują leśnicy.
Znaczenie dla regionu
Budowa S11 to jedna z kluczowych inwestycji komunikacyjnych w północnej Polsce. Połączy Śląsk z Pomorzem, tworząc szybkie połączenie między m.in. Poznaniem, Piłą, Koszalinem i Kołobrzegiem.
Dla mieszkańców Obornik i okolic oznacza to:
-
lepszy dojazd do Poznania i Piły,
-
ograniczenie ruchu tranzytowego w centrum miasta,
-
przyspieszenie inwestycji i poprawę infrastruktury w regionie.