Z-ca Burmistrza Obornik odpowiada czytelnikom

W związku z pytaniami zamieszczonymi przez naszych czyteników pod artykułem „Czy w Obornikach przepłaca się za komunikację?”skierowanymi do Z-cy Burmistrza Obornik Pana Piotra Woszczyka, zwróciliśmy się do adresata z prośbą o przybliżenie tematów, którymi interesują się internauci. Częściowych wyjaśnień Pan Burmistrz zdążył już sam udzielić pod w/w artykułem.
Wątpliwości naszych czytelników dotyczył sposób określania cen biletów. Wysokość cen biletów oraz taryfy ustaliła Rada Miejska w Obornikach. To do jej kompetencji należało i należy regulowanie wszystkiego, co jest związane z biletami i strefami. 23.05.2011r. przyjęto uchwałę, która definiuje szczegółowo temat taryf opłat za przejazdy środkami gminnej komunikacji pasażerskiej (Uchwała nr IX/67/11). Stanowi o tym dokładnie załącznik nr 2 tego postanowienia. Wprowadzono podział gminy na strefy:
- I strefę miasto,
- II strefę podmiejską,
- III strefę gminną.
W uchwale tej ustalono również ceny biletów jednorazowych normalnych:
- bilet normalny I strefa – 2,00 zł
- bilet normalny II strefa – 3,00 zł
- bilet normalny III strefa – 3,50 zł
- bilet normalny wewnątrz danej strefy 2,00 zł.
Uchwała ta uregulowała dodatkowo temat kontroli biletów, opłat dodatkowych i karnych, czy też zachowań w autobusie.
Uchwałą nr XII/117/11 Rady Miejskiej w Obornikach z dnia 29.08.2011r. wprowadzono natomiast bilety ulgowe, których wartość wynosi 50% kwoty biletu normalnego, a więc: 1 zł, 1,50 zł i 1,75 zł.
Uregulowana tym aktem prawnym równocześnie zakres osób, które mogą korzystać z ulg. Przypominamy, że zwolnienie całkowicie są: inwalidzi wojenni i wojskowi, opiekunowie towarzyszący inwalidzie wojennemu zaliczonemu do I grupy inwalidzkiej, cywilne niewidome ofiary działań wojennych, przewodnicy towarzyszący cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych, osoby niewidome maja prawo do bezpłatnego przewozu psa przewodnika o ile nie korzystają z pomocy innej osoby jako przewodnika, posłowie, senatorowie. Określone został też rodzaje dokumentów, które są niezbędne do korzystania z bezpłatnych i ulgowych przejazdów.
Już po rozpoczęciu działania komunikacji uchwałą nr XV/168/11 Rady Miejskiej w Obornikach z dnia 28.11.2011r. skorygowano kilka zapisów w załączniku nr 2 z uchwały z dnia 23.05.2011r., w którym to zwiększono zakres ulg m.in. o dzieci i młodzież dotknięte inwalidztwem lub niepełnosprawne. Nie uległy natomiast zmianie same strefy.
Zmiany w strefach wprowadziła natomiast uchwała nr XVII/201/12 z dnia 30.01.2012r. Zmianie uległa treść paragrafu 1.(punkt 2 i 3), dotycząca ilości przystanków.
Kolejną uchwałę regulująca kwestie biletów i stref wprowadzono w dniu 14.05.2012r. (nr XX/247/12). Tutaj dokonano tylko małej korekty. Ze strefy II do III przeniesiono Nowołoskoniec, a w związku z przygotowywanym połączeniem z Szamotułami ustanowiono przystanek Osowo Nowe.
11. czerwca, wbrew woli opozycji, wprowadzono IV strefę – pozagminną. Uchwała nr XXI/269/12 pozwoliła na dodanie przystanków Ludwikowo i Szamotuły. Koszt biletów normalnych określono na poziomie 5 zł, a ulgowego na 2,50 zł. Przejazd ze strefy IV do III i odwrotnie kosztuje 3,50 zł, a na podstawie dokumentów uprawniających do ulgi 50% - 1,75 zł.
Przez pierwszy rok funkcjonowania komunikacji liczba przystanków wzrosła ze 130 do blisko 170. W ten sposób stała się dostępna do szerszego grona mieszkańców. Nie może zatem dziwić, że po wrześniowym rekordzie sprzedaży biletów w liczbie 17455 (bez linii 30) październik przyniósł kolejny dowód popularności komunikacji. Pokonana została bowiem psychologiczna granica 20.000 sztuk sprzedanych biletów. W 12. miesiącu istnienia dokładny wynik sprzedaży to 20.976. Wynik ten oczywiście nie obejmuje linii nr „30”, która podlega wyłącznie spółce Warbus.
Decyzje o biletach, ulgach, czy samych strefach podejmują radni. Każdy z mieszkańców gminy Oborniki ma więc poprzez swojego przedstawiciela w Radzie Miejskiej wpływ na kształt przyjmowanych uchwał dotyczących kwestii komunikacji. Forma finansowania komunikacji w Obornikach (stała opłata + bilet) może budzić wątpliwości, jednak argumentem przemawiającym za tym rozwiązaniem jest gwarancja staranności wykonywania swoich usług przez przewoźnika. Brak profesjonalizmu może oznaczać dla niego spadek przychodów, co na pewno nie leży w gestii przedsiębiorcy.
05.12.2012r. to ostatni dzień składania ofert do przetargu na usługi komunikacyjne w gminie Oborniki. Rok działania przedsięwzięcia pokazało potrzebę jego istnienia. To powinno pozwolić potencjalnemu przyszłemu przewoźnikowi obniżyć cenę wozokilomtera. A czy tak będzie faktycznie? Przekonamy się już na początku grudnia.