Przejdź do głównej treści

Czy w Obornikach przepłaca się za komunikację?

| Lokalne

Komunikacja miejska w Obornikach  jest jednymy z naszych stałych tematów. Nie dlatego, że lubimy o niej pisać, a głównie z powodu ogromnego zainteresowania i dużych emocji, które ujawniają się wokół niej.

5 grudnia ma dojść do rozstrzygnięcia przetargu na kolejne 2 lata. To bardzo atrakcyjna okazja dla wielu firm. Obecny usługobiorca firma Warbus przyzwyczaił nas do wysokiego poziomu usług, w zanadrzu na pewno do przetargu stanie co najmniej jedna obornicka firma ale można spodziewać się firm z Poznania.

Jak do tej pory zgodnie z uzyskanymi informacji tylko jeden z oferentów skorzystał z przysługującego prawa zadawania pytań odnośnie SIWZ. Pytanie dotyczyło wskazania podstawy prawnej służącej do określenia warunków technicznych  dotyczących  roczników pojazdów mających obsługiwać komunikację miejską.

Odpowiedź jaka została udzielona zamieszczona została w BIP Gminy Oborniki. Wydaje się sensowne, że Gmina nie tylko szuka najniższej ceny,  ale również stawia konkretne wymagania, które mają wpływ na zagwarantowania mieszkańcom odpowiednio wysokiego standardu świadczonych usług. Rocznik pojazdów minimum 2010 stawia wysoki próg, wymóg zastosowania odpowiedniego pomalowania busów, wyposażenia ich w świetlne tablice są już efektem tegorocznych doświadczeń.

Stawka jest dość wysoka, dwuletni kontrakt dla każdej firmy jest bardzo ważny, zwłaszcza, że płatnikiem jest urząd.

Poprosiliśmy radną Annę Rydzewską o opinię i uwagi dotyczące komunikacji, jej organizacji i uwag odnośnie przetargu. Na główny plan jej wypowiedzi wyszła sprawa określona przez byłą burmistrz – wielokrotnej zapłaty za usługę. Wg. Pani Rydzewskiej koszt 3,5 zł za 1 wozokilometr powinien być całkowitym kosztem jaki uzyskuje przewoźnik, świadczenie usługi komunikacji miejskiej Radna przyrównała do usługi dowozu dzieci szkolnych.

Z tymi opiniami nie zgadza się twórca obornickiej komunikacji – zastępca burmistrza Piotr Woszczyk, któremu zadaliśmy pytania wynikające z postawionych przez opozycję zarzutów. Roczne doświadczenia okazały się bardzo istotne w trakcie tworzenia nowej specyfikacji. Burmistrz podkreśla, że w trakcie tworzenia komunikacji nikt nie był w stanie przewidzieć czy usługa odniesie sukces, ile osób będzie z niej korzystało. Pierwsze miesiące były nadal wielką niewiadomą, jednak z czasem Oborniczanie zaufali i docenili publiczną komunikację.

Zapraszamy do wysłuchania obu wypowiedzi.

 
Radna Anna Rydzewska (rozmowa przeprowadzona 14.11.12)   Zastępca Burmistrza Obornik Piotr Woszczyk (rozmowa przeprowadzona 16.11.12)
{audio}2012-11/713_0022_ar_komunikacja.mp3{/audio}   {audio}2012-11/komunikacja_woszczyk_1.mp3{/audio}
W Obornikach powstała Spółdzielnia Energetyczna Oborniki. To wspólna inicjatywa Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Obornikach oraz dwóch firm z Poznania – Dathause Sp. z o.o. i Polska Energia Odnawialna Sp. z o.o.
200 metrów drogi między Tłukawami i Igrzyną zostanie utwardzone kruszywem.
Dobiegają końca prace przy przebudowie schodów w budynku przy ul. Mickiewicza 4 w Obornikach.
Sołectwo Ocieszyn pochwaliło się zdjęciami z jazdy rowerami po nowej ścieżce wzdłuż DK11. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad.
W Piotrowie zakończył się remont dachu świetlicy wiejskiej. Koszt prac wyniósł 65967,54 zł.
Przy Centrum Rekreacji Oborniki powstaje ogólnodostępna stacja ładowania pojazdów elektrycznych. Inwestycję prowadzi Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Obornikach Sp. z o.o., które zdobyło na ten cel 120 000 zł dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej…
Budowa zamku w Stobnicy, rozpoczęta w 2015 roku, od początku przyciągała uwagę mediów i organizacji zajmujących się ochroną środowiska. 13 sierpnia 2025 r. Wojewoda Wielkopolski odmówił stwierdzenia nieważności pozwolenia na budowę. Decyzja administracyjna w tej sprawie pozostaje w mocy.