Przejdź do głównej treści

Elektroniczny pobór opłat za autostrady?

System poboru opłat za podróżowanie po polskich autostradach nie należy do prostych. Duża ilość bramek i różnorodność sposobów pobierania opłat sprawia wrażenie jakbyśmy co kilkadziesiąt kilometrów jechali inną trasą. Niestety nie da się tego do końca w obecnym czasie zmienić.

Resort transportu rozmawia z koncesjonariuszami autostrad na temat wprowadzenia wspólnego elektronicznego systemu poboru opłat. Niezbędne są do tego zmiany przepisów prawa. Ministerstwo podkreśla jednak, że nie ma możliwości wprowadzenia wspólnego cennika lub kategoryzacji pojazdów, lecz można jedynie ujednolicić technicznie sposób płatności.

– Oznacza to tzw. techniczną interoperacyjność systemów opłat. Natomiast wszystkie tego rodzaju prace nie wkraczają w inny aspekt ujednolicenia – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jarosław Waszkiewicz z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Wyjaśnia: – Po prostu nie mogą dotyczyć takich zakresów jak kategoryzacja pojazdów czy wysokość opłat ustalanych we wszystkich systemach.

Obecnie na autostradach koncesyjnych, czyli A1 od Gdańska do Torunia, A2 od granicy z Niemcami w Świecku do Konina oraz A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem nie działa elektroniczny system poboru opłat viaTOLL. Wszyscy kierowcy, również ci posiadający urządzenie viaBOX muszą płacić za przejazd w puntach poboru opłat.

Waszkiewicz podkreśla, że resort transportu rozmawia z koncesjonariuszami, czyli firmami Gdańsk Transport Company, Autostrada Wielkopolska oraz Stalexport Autostrada Małopolska. Podkreśla jednak, że wprowadzenie jednolitego elektronicznego poboru opłat na wszystkich polskich autostradach jest kwestią indywidualnych rozmów i negocjacji warunków takich porozumień.

– Ta praca jest prowadzona dwutorowo. Po pierwsze, analizowane są obowiązujące przepisy prawne i prawdopodobnie będzie konieczność ich zmiany w tym zakresie. Czyli jedna ścieżka to są kwestie legislacyjne. Druga rzecz to rozmowy z poszczególnymi poborcami pobierającymi opłaty, czyli naszymi koncesjonariuszami – dodaje Waszkiewicz.

 

W nocy z 29 na 30 marca nastąpi zmiana czasu z zimowego na letni, przez co trzeba będzie przestawić w nocy zegarki z godziny 2:00 na 3:00. Pasażerowie 12 pociągów PKP Intercity będących wtedy w trasie, dotrą do stacji docelowych zgodnie z godziną podaną na bilecie.
Od 11 marca 2025 roku zmianie ulegają stawki opłat za przejazd płatnymi odcinkami Autostrady Wielkopolskiej na trasie Nowy Tomyśl – Konin. 
PLK SA zakończyły prace nad optymalizacją Portalu Pasażera, poprawiając jego stabilność oraz przywracając funkcje „Pociągi na mapie” i „Trasa na mapie”.
W niedzielę 15 grudnia, wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów. Szybciej pojedziemy m.in. z Warszawy do Szczecina i Białegostoku, z Krakowa do Zakopanego oraz z Wrocławia do Międzylesia. Lepszy dostęp do kolei zapewni 13 nowych przystanków. W rozkładzie jazdy uwzględniono najbardziej korzystne…
Zima na torach to wyzwanie, które podejmujemy z pełnym zaangażowaniem. Dzięki blisko 270 specjalistycznym pojazdom do odśnieżania torów i rozjazdów stałemu monitoringowi oraz ponad 180 zespołom gotowym do szybkiego usuwania awarii i usterek zapewniamy jak najlepsze podróże w trudnych warunkach pogo…
Druhowie z OSP Łomnica k. Jeleniej Góry proszą o wsparcie finansowe.
Kacper Czerwiński cierpi na rzadką chorobę. Na jego leczenie potrzebne jest 16 mln zł!