Jak zapobiegać dolegliwościom kręgosłupa?

Kręgosłup utrzymuje całe ciało w pozycji wyprostowanej, przez co jest ciągle obciążony. Nic dziwnego, że choroby kręgosłupa są bardzo częstymi przypadłościami.

Bóle pleców stały się tak poważnym problemem, że w 2016 roku przeprowadzono nawet kampanię „Nie odwracaj się plecami od bólu”, by zwrócić uwagę na narastający problem z dolegliwościami kręgosłupa. Z raportu „Ja Pacjent”, wynika, że do 150 000 Polaków cierpi na zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, a dane SW RESEARCH pokazują, że 98% badanych zadeklarowało, odczuwanie bólu pleców.

 

Najczęstsze choroby kręgosłupa

  • ZZSK (zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa) – schorzenie reumatyczne, któremu towarzyszą poranne bóle pleców i sztywność, w początkowym stadium pojawiają się jedynie w dolnej części kręgosłupa, później również w okolicach szyi. Celem leczenia jest jak najdłuższe utrzymanie elastyczności kręgosłupa.
  • zwyrodnienie kręgosłupa – najczęstszą przyczyną dolegliwości jest brak ruchu i nadwaga. Przez brak aktywności fizycznej zanika płyn maziowy znajdujący się między chrząstkami stawowymi kręgosłupa, przez co dochodzi do uszkodzenia kości. Pojawia się ból i przykurcz więzadeł.
  • osteoporoza – to łamliwość i kruchość kości, która wynika z deficytu wapnia w organizmie. Schorzenie jest związane z naturalnym procesem starzenia się, ale warto opóźnić jego wystąpienie, przez stosowanie diety bogatej w wapń.
  • lumbago – przypadłość pojawiająca się nagle, przy wykonywaniu czynności w dużym stopniu obciążających kręgosłup. Charakteryzuje się ostrym bólem pleców, uczuciem mrowienia w nogach, sztywnością ciała, drętwieniem nóg. Powodem jest pęknięcie krążka międzykręgowego i jego przesunięcie w bok lub do tyłu.

Jak dbać o kręgosłup?

Przy pracy biurowej należy pamiętać o odpowiednim ustawieniu monitora, tak, by podczas siedzenia nie garbić pleców. Doskonałym rozwiązaniem jest pływanie w basenie, które odciąża kręgosłup i pozwala na regenerację. Poza tym, przy pracy siedzącej warto postarać się o odpowiednie krzesło, które będzie dobrze wyprofilowane i odciąży kręgosłup. Należy pamiętać, że zły wpływ na stan kręgosłupa ma również nadwaga, dodatkowe kilogramy jedynie przeciążają układ osiowy.

Ćwiczenia odciążające kręgosłup

Warto zadbać o kręgosłup poprzez aktywność fizyczną. Istnieją trzy rodzaje ćwiczeń: mobilizujące, wzmacniające i rozciągające. Wiele z nich można wykonywać w domu, gdyż bazują na aktywności z własnym ciałem i nie potrzeba do nich dodatkowych sprzętów. Można również zaopatrzyć się w drabinkę gimnastyczną, która służy do wielu ćwiczeń wzmacniających kręgosłup. Wysokiej jakości osprzęt znajduje się na specialfitness.pl/80-drabinki-gimnastyczne. Firma oferuje nie tylko tradycyjne drewniane drabinki, ale również bardziej nowoczesne, metalowe z dodatkowymi akcesoriami: drążkiem, kółkami gimnastycznymi i linami. Poza tym drabinki gimnastyczne służą do wykonywania ćwiczeń wzmacniających inne partie mieści np. brzucha czy ramion. Warto zaopatrzyć się w sprzęt, który nie zajmuje wiele miejsca, a pozwala zadbać o ciało, w szczególności o kręgosłup.

Dodaj komentarz

Zasady:
Treści użytkownika serwisu eoborniki zwanego Autorem komentarza - zamieszczane, prezentowane, przechowywane i udostępniane są w serwisie eoborniki.pl w imieniu własnym Autora komentarza, na jego rzecz i na jego odpowiedzialność. Autor komentarza zamieszcza treści dobrowolnie i nie domaga się za to zapłaty.
Eoborniki.pl nie ponosi odpowiedzialności za zawartość treści zamieszczonych, publikowanych, przechowywanych i udostępnianych przez Autora komentarza na stronach serwisu. Eoborniki.pl zastrzega sobie prawo do usunięcia, zmiany wpisów uznanych za obraźliwe, niezgodne z prawem lub inne według uznania.
Przesłanie komentarza jest jednoznaczne z potwierdzeniem przeczytania i akceptacją niniejszych zasad.
W wypadku zauważenia naruszenia Zasad oraz innych uwag prosimy o zgłoszenie na adres redakcja@eoborniki.pl.


Kod antyspamowy
Odśwież