fbpx

Biotyna - jak działa na włosy?

Biotyna jest składnikiem budującym włosy i paznokcie. Jej niedobory znacząco wpływają na pogorszenie ich kondycji. Objawem braku biotyny są nadmiernie wypadające włosy oraz łamliwość i rozdwajanie się paznokci. Na szczęście jej niedobory można łatwo uzupełnić suplementami diety, a także kosmetykami przeznaczonymi do zewnętrznego użytkowania. Co da ich stosowanie? Kiedy warto po nie sięgać?

Biotyna - witamina piękna

Biotyna często nazywana jest witaminą piękna, witaminą B7 lub H. W rzeczywistości jest ona jednak koenzymem, który znajduje się w produktach pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. Witamina B7 jest rozpuszczalna w wodzie, wrażliwa na zmiany temperatury, promieniowanie UV, kontakt z wodą i tlenem.

Biotyna przede wszystkim wpływa na naszą urodę. Stąd też dostępne na perfumeria.pl/collections/bioelixire oraz tutaj, szampony z biotyną od Bioelixire, cieszą się dużą popularnością wśród kobiet chcących poprawić wygląd czupryny. Koenzym ten pobudzi wzrost włosów i sprawi, że będą się one atrakcyjniej prezentować. Tak duży wpływ biotyny na włosy wynika z tego, że zasila ona macierz włosa w biodostępną siarkę. Ta natomiast odpowiada za spojenie łodygi włosa na całej jego długości, a także wchłanianie się masy keratynowej. Warto też wspomnieć, że biotyna pełni funkcje regulacyjną w zakresie metabolizmu skóry głowy, a przez to pozytywnie wpływa na korzenie oraz wzrost łodygi włosa.

pexels photo 4202321

Biotyna – gdzie ją znaleźć?

Z niedoborami biotyny spotykamy się dość często. Dają one takie objawy, jak pojawianie się na skórze przebarwień, zmiany atopowe i łojotokowe, częste zapalenia spojówek, drętwienie kończyn, bóle mięśniowe, problemy z jelitami czy podwyższony poziom cholesterolu. Warto jednak pamiętać, że pierwszym i najczęściej zauważalnym objawem niedoboru biotyny w organizmie jest pogarszająca się kondycja włosów i paznokci. Kiedy czupryna nadmiernie się przerzedza a paznokcie łamią warto uzupełnić dietę o produkty bogate w ten koenzym. Jego duże ilości znajdują się w żółtkach jaj, krabach, orzechach włoskich i ziemnych, wątrobie, migdałach, mące sojowej, grzybach, sardynkach, szpinaku, pomidorach, mącę pełnoziarnistej marchewce. Pamiętać należy, że obróbka termiczna obniża zawartość biotyny w tych produktach. Istotne jest również to, że jej wchłanianie zaburza spożywanie koenzymu w towarzystwie surowego białka jaja kurzego, alkoholu, estrogenów i przetworzonej żywności.

pexels photo 3735627

Biotyna w kosmetykach

Biotynę dostarczać można do organizmu nie tylko wraz z jedzeniem i suplementami diety, ale także za pomocą kosmetyków. Jest ona częstym składnikiem upiększających preparatów. Najczęściej możemy ją znaleźć w szamponach i odżywkach dedykowanych włosom cienkim. Występuje ona również w kremach i serach do skóry tłustej, suchej, podrażnionej i odwodnionej. Badania naukowe potwierdzają, że kosmetyki z biotyną, aplikowane na zewnętrzne warstwy skóry, włosy i paznokcie przywracają ładny wygląd. W przypadku czupryny witamina B7 sprawia, że jest ona nawilżona, wygładzona, błyszcząca, bardziej elastyczna, gęstsza.