Przejdź do głównej treści

Problemy z relacjami dzieci w wieku szkolnym

| newseria.pl | Rodzina

Pierwsze miesiące nowego roku szkolnego dla wielu młodych osób oznaczają lęk i dyskomfort. Sytuacja zdaje się szczególnie trudna dla dzieci, które w trakcie pandemii znalazły się w kryzysie psychicznym. Aż 83% ankietowanych jako negatywny wpływ edukacji zdalnej wskazało brak kontaktu z rówieśnikami – wynika z najnowszego badania ClickMeeting. Sytuacji nie poprawia również fakt, że młodzi spędzają coraz więcej czasu przed ekranem. Ze smartfonów korzysta 42,7% dzieci w wieku 4-9 lat, a w grupie pomiędzy 10 a 15 rokiem życia jest to już 91,5% – wskazuje badanie Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów. Jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły i ponownym nawiązywaniu relacji?

Dzieci a relacje

Początek szkoły to spotkanie po wakacyjnej przerwie ze znajomymi, ale także z nowymi dziećmi (w tym również z dziećmi z Ukrainy) i powrót do klasowych ławek. Ostatnie dwa lata odzwyczaiły nas od tego, że przebywamy w grupie fizycznie, a nie tylko wirtualnie.

Co istotne, na początku pandemii aż 70% dzieci ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych w Polsce mówiło o pogorszeniu relacji z rówieśnikami – wynika z badania postaw wobec nauczania zdalnego.

Fizyczny powrót do szkoły nie jest więc łatwy dla wielu młodych osób. Z raportu Centrum Edukacji Obywatelskiej wynika, że 73% uczniów odczuwa stres, niepewność i strach po powrocie do stacjonarnej szkoły

Powrót do nawiązywania prawdziwych, a nie tylko cyfrowych relacji, nie ułatwia również fakt, że nasi młodzi podopieczni coraz częściej i liczniej korzystają ze smartfonów i komputerów. Jak pokazuje badanie Założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów, rodzice deklarują, że już prawie 43% dzieci w wieku 4-9 lat ma kontakt z ekranem smartfona. Nie dziwi więc fakt, że temat ten jest poruszany przez coraz większą liczbę osób – mówi Marek Szczypek z Parku Edukacji i Rozrywki Farma Iluzji.

Osoby młode, które nie radziły sobie z zamknięciem w domu, często uciekały w świat gier komputerowych lub social mediów. Co ciekawe, rodzice zapytani w badaniu Digital Care ile czasu ich dzieci spędzają dziennie z telefonem, najczęściej (44%) wskazywali, że od 1 do 3h oraz kolejno 26% od 3 do 5h, 15% powyżej 5h i 14% do 1h. Niekontrolowane przez dorosłych, nałogowe korzystanie z komputera i smartfonu może mieć negatywny wpływ zarówno za zdrowie fizyczne, jak i psychiczne najmłodszych.

Jak można pomóc?

Rodzice, jak i nauczyciele stoją przed trudnym wyzwaniem. Po pierwsze dzieci, które są szkołach, przychodzą do niej po dwóch latach pandemicznej izolacji, z zerwanymi więziami rówieśniczym i z dużymi problemami w obszarze zdrowia psychicznego. Często są samotne, nieszczęśliwe, bardzo często uzależnione od gier komputerowych i od słodyczy, z zaburzeniami depresyjnymi. Do tego są w przeludnionych szkołach z brakiem kadry nauczycielskiej i z przeładowanym programami – wskazuje Iwona Centka, psychoterapeutka. Szkoła, chodź by bardzo chciała, ma trudne warunki do tego, by pomóc takim dzieciakom. Rodzice z kolei są wykończeni po pandemii, sytuacją w Ukrainie, a teraz strachem o bezpieczeństwo ekonomiczne. Dlatego warto pomóc szkole, nauczycielom, rodzicom i przede wszystkim dzieciom – dodaje.

Jak zaradzić tym problemom i na nowo otworzyć dzieci na rówieśników? Przede wszystkim należy z dziećmi rozmawiać i ich słuchać. Rozmowa pozwala najmłodszym poczuć się ważnymi, akceptowanymi i dowartościowanymi. Problemy z aklimatyzacją wśród szkolnych rówieśników na tak dużą skalę to jednak zjawisko nowe. Wielu rodziców nie wie, jak sobie z nim poradzić. Tu przychodzą na pomoc różne inicjatywy mające na celu wesprzeć dzieci zarówno w problemach ze zdrowiem psychicznym, jak i nawiązywaniem relacji.

Należą do nich m.in. Fundacje, które mają na celu wspierać zarówno dzieci, jak i rodziców w pojawiających się problemach. Wydawane są również publikacje, które mogą być przydatne w radzeniu sobie z wyzwaniami, jak np. książka "Odwagi, Pinku!" o odporności psychicznej dla dzieci, ale rodzic również znajdzie coś dla siebie.

Gdzie szukać wsparcia, gdy jest źle? Istnieją specjalne telefony, gdzie można uzyskać pomoc:

  • Telefon zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111
  • Telefon wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie 116 123
  • Antydepresyjny telefon Zaufania Fundacji Itaka 22 484 88 01

Organizowane są również prywatne inicjatywy, które skierowane są m.in. do szkół. Podczas taki spotkań dzieci biorą udział w specjalnie dobranych ćwiczeniach, które mają na celu pomóc budować wspólnotę i zmniejszać dystans, jaki powstał w czasie lockdownów. Przykładem takiej aktywności jest Akcja Integracja zorganizowana przez Park Edukacji i Rozrywki Farma Iluzji.

Dobrze, że powstają takie inicjatywy jak m.in. Akcja Integracja w Farmie Iluzji, które na świeżym powietrzu i poza ławkami szkolnymi zachęcają dzieci do zabawy integrującej i ułatwiającej się wzajemnie poznać. Pozwalają wrócić dzieciakom do beztroskiego czasu, nie w samotności przed komputerem, nie w wirtualnej rzeczywistości, ale w realu – mówi Iwona Centka, psychoterapeutka.  Zachęcam do poszukania w najbliższej okolicy takich akcji, w których wyspecjalizowani animatorzy pomogą dzieciom w budowaniu relacji – doradza psychoterapeutka.

Farma Iluzji to ponad 6 hektarów wypełnionych atrakcjami, które sprawiają, że aktywny wypoczynek zarówno dzieci, jak i rodziców nabiera nowego wymiaru. Znaleźć tutaj można ponad 60 atrakcji m.in. eksponaty ze świata iluzji, duże budowle, które zmieniają prawa grawitacji, jaki i miejsca do zabawy i wypoczynku – plaża, labirynty, place zabaw, miejsca do grillowania i wiele, wiele innych.

Wybór odpowiedniego zakładu pogrzebowego to ważna decyzja, która wymaga rozwagi i staranności. W momencie, gdy emocje mogą utrudniać jasne myślenie, warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę przy wyborze firmy, która zapewni profesjonalne usługi pogrzebowe.
Wybór odpowiedniego jeździka pchacza dla rocznego dziecka to istotna decyzja, która może wspierać rozwój motoryczny malucha. Produkty takie jak hulajnogi Scoot and Ride oferują funkcjonalność i bezpieczeństwo, które są kluczowe przy wyborze.
Zastanawiasz się, dlaczego warto sięgnąć po modelinę dla dzieci? Jeśli cenisz kreatywną zabawę, a jednocześnie dbasz o rozwój swoich pociech, ten wybór będzie strzałem w dziesiątkę. W naszym poradniku znajdziesz kilka propozycji na miłe dla oka i oryginalne figurki. Poznaj szczegóły i zapewnij najm…
Praca opiekunki w żłobku to codzienność pełna wyzwań i niezapomnianych chwil, które mają ogromny wpływ na rozwój dzieci. Jeśli marzysz o tej roli i chcesz dowiedzieć się, jakie umiejętności są niezbędne, sprawdź, jak zdobyć odpowiednie kwalifikacje.
Fundacja ARKA dla Rodziny działa w Obornikach już 2 lata. Została zarejestrowana w KRS 18.04.2023r. Fundatorem jest Towarzystwo Przywracania Rodziny. Celem statutowym Fundacji jest szeroko rozumiana działalność na rzecz rodziny. Obecnie koncentruje się na wsparciu rodzin adopcyjnych i zastępczych.
Porządek w pokoju dziecka to nie lada wyzwanie, szczególnie gdy codzienna rutyna nie sprzyja systematycznemu utrzymaniu ładu. Wiele rodzin doświadcza chaosu wynikającego z braku efektywnej organizacji, co negatywnie wpływa na komfort malucha.
Codzienne funkcjonowanie w podeszłym wieku wiąże się z wieloma trudnościami – zarówno fizycznymi, jak i emocjonalnymi. Seniorzy często potrzebują wsparcia przy prostych czynnościach oraz obecności kogoś, kto okaże im cierpliwość i zrozumienie.