Przejdź do głównej treści

Ruszyły konsultacje w sprawie rządowego podręcznika dla pierwszaków (film)

| newseria.pl | Edukacja

Ruszyły konsultacje w sprawie rządowego podręcznika dla pierwszakówMinisterstwo Edukacji Narodowej rozpoczyna konsultacje zaprezentowanej właśnie pierwszej części rządowego podręcznika dla klas pierwszych. W kolejnych tygodniach gotowe mają być kolejne części. Rząd chce przeznaczyć po 50 zł na każdego ucznia, za które będzie można kupić dodatkowe materiały. Wydawcy argumentują jednak, że za pieniądzmi przeznaczonymi na pośpieszne przygotowanie rządowego podręcznika można by dofinansować zakup tych już wydanych i sprawdzonych w szkole, zachowując możliwość dostosowania podręcznika do potrzeb nauczycieli i uczniów.

– Wysyłamy ten podręcznik do zrecenzowania przez recenzentów. Równocześnie wieszamy go na stronie, po to, by ewentualnie Państwo mogli wnosić swoje uwagi i po świętach ten podręcznik będzie również skonsultowany z nauczycielami i uczniami. Chcemy ten proces zamknąć w przeciągu dwóch tygodni – zapowiada Joanna Kluzik-Rostkowska, minister edukacji narodowej.

Darmowy rządowy podręcznik ma trafić do pierwszaków już w najbliższym roku szkolnym. Drukować będzie go Centrum Usług Wspólnych podległe Kancelarii Premiera Rady Ministrów z wykorzystaniem partnerstwa publiczno-publicznego. Poza podręcznikiem MEN będzie też publikował w internecie dodatkowe materiały edukacyjne i ćwiczenia.

Kluzik-Rostkowska podkreśla, że z pierwszą częścią podręcznika udało się zdążyć szybciej niż zakładał plan. Kolejna część zostanie pokazana w najbliższych tygodniach, potem MEN zaprezentuje część trzecią i czwartą.

Przedstawiciele wydawnictw edukacyjnych przyznają, że ekspresowe tempo prac nie sprzyja tworzeniu dobrych podręczników.

– Zaprezentowana próbka na pierwszy rzut oka nie jest wolna od błędów. Nie może być, skoro została przygotowana w dwa miesiące zamiast w pół roku. Wszyscy profesjonalni wydawcy, zanim wydadzą podręcznik, muszą przejść przez gęsto sito weryfikacji dokonywanej przez niezależnych ekspertów. To są eksperci powoływani przez MEN. Co najmniej trzech musi przeczytać każdy podręcznik. Ten jeszcze nie był weryfikowany, czy będzie w całości na wrzesień?– mówi Jarosław Matuszewski, przewodniczący Sekcji Wydawców Edukacyjnych w Polskiej Izbie Książki.

Wydawcy popierają pomysł darmowego podręcznika dla pierwszoklasistów, ale podkreślają, że można było go wybrać spośród istniejącej dziś bogatej oferty sprawdzonych w edukacji książek.

– Mamy w Polsce gotowe podręczniki, ćwiczenia, materiały metodyczne, pomoce dla rodziców i nauczycieli i oferujemy je rządowi w takich cenach, jakie wyznaczył dla tego projektu. Rząd na siłę przygotowuje własny projekt. To jest dla nas niezrozumiałe – mówi Jarosław Matuszewski. – Wydawcy mają gotowe rozwiązania. Żeby nie było jednego darmowego podręcznika, tylko żeby były darmowe podręczniki w ogóle. Żeby nauczyciele zachowali wybór i żeby, tak jak do tej pory, mogli, wybierając podręcznik, brać odpowiedzialność za efekt kształcenia.

Minister Kluzik-Rostkowska zapewnia, że prace nad podręcznikiem będą kontynuowane. Resort chce docelowo opracować rządowy, pojedynczy podręcznik do wszystkich trzech klas nauczania wczesnoszkolnego. Jak podkreśla Kluzik-Rostkowska, to logiczna decyzja, bo klasy 1-3 stanowią całość.

Dla uczniów w tych klasach MEN szykuje też ze wsparciem unijnym zbiór zasobów edukacyjnych, z których nauczyciele będą mogli korzystać zgodnie z własnymi preferencjami. Będą to m.in. programy nauczania, gry i zabawy. MEN chce także przeznaczyć 50 zł na zakup ćwiczeń. Za te pieniądze będzie można też kupić dodatkowe materiały po cenach rynkowych. Szkoły będą też mogły wykorzystać pieniądze na zakup sprzętu do druku. Zakup innych podręczników niż rządowy będzie musiał sfinansować organ prowadzący szkołę, np. gmina.

1 maja odszedł Zygmunt Dyczkowski. Przez 31lat kierował Szkołą Podstawową nr 3 im. Adama Mickiewicza w Obornikach.
Wszelkiego rodzaju organizacje muszą radzić sobie ze zmianami technologicznymi, które stawiają całe sektory na głowie. Powoduje to zmianę dynamiki rynku i zachowań konsumentów, a także globalne wahania gospodarcze i wpływy geopolityczne. W samym środku tych wszystkich zmian znajdują się specjaliści…
W poniedziałek uczniowie Zespołu Szkół im. Hipolita Cegielskiego w Rogoźnie uczestniczyli w warsztatach poświęconych zaburzeniom ze spektrum autyzmu.
Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z roz…
Fotografia Elżbiety Dzikowskiej trafiła do Szkoły Podstawowej nr 4 im. UNICEF w Obornikach. W piątek odbyło się otwarcie wystawy.
Porozumienie między Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu i Zespół Szkół w Objezierzu to bardzo dobra informacja dla uczniów z naszego regionu. Współpraca z wyższa uczelnia podnosi prestiż szkoły z Objezierze.
Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) modyfikuje sposób oceny jednego z zadań na egzaminie kończącym szkołę podstawową, polegającego na napisaniu m.in. zaproszenia, ogłoszenia lub rozprawki. Według komisji uczeń nie powinien mieć aż tak dużej swobody w formułowaniu argumentów podnoszonych w pracy -…