Nowy rozkład jazdy 2025-2026
Na Dworcu Letnim w Poznaniu odbyła się dziś konferencja prasowa zorganizowana przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, poświęcona nowemu rozkładowi jazdy - 2025/2026 oraz planom rozwoju regionalnych przewozów kolejowych. Spotkanie otworzył Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego - Wojciech Jankowiak, a szczegółową prezentację zmian i nowości przedstawił Robert Pilarczyk, Dyrektor Departamentu Transportu UMWW.
Wojciech Jankowiak - Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego, podkreślił, że wchodzący w życie 14 grudnia - nowy rozkład jazdy oznacza kolejny znaczący krok w rozwoju kolei regionalnej w Wielkopolsce. Samorząd sukcesywnie zwiększa liczbę zamawianych połączeń oraz zwiększają pracę eksploatacyjną, która w najbliższym rozkładzie jazdy wniesie 17,58 milionów pociągokilometrów.
- Już za niespełna półtora tygodnia wchodzi w życie nowy roczny rozkład jazdy. Chciałbym przedstawić to, co jako Samorząd Województwa Wielkopolskiego – wspólnie z naszymi przewoźnikami, POLREGIO i Kolejami Wielkopolskimi – przygotowaliśmy dla pasażerów. Tak jak co roku konsekwentnie rozwijamy ofertę i zwiększamy skalę pracy przewozowej. Ten systematyczny wzrost trwa od lat i jest odpowiedzią na rosnące potrzeby mieszkańców powiedział Wojciech Jankowiak, Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego - Od lat opieramy naszą politykę transportową na współpracy z dwoma przewoźnikami: Kolejami Wielkopolskimi oraz POLREGIO. Obydwie spółki są dla nas partnerami w realizacji celu, jakim jest coraz lepsza coraz bogatsza oferta przewozowa dla Wielkopolan. Utrzymujemy stabilny poziom pracy wykonywanej przez POLREGIO i równolegle dynamicznie zwiększamy zamówienia w Kolejach Wielkopolskich. Szczególne wzmocnienie przygotowaliśmy dla aglomeracji kalisko-ostrowskiej. Dzięki dobrej współpracy z samorządami Kalisza, Ostrowa oraz powiatów i gmin ościennych, uruchamiamy 10 nowych par pociągów. Liczymy, że to dopiero pierwszy etap rozbudowy oferty na tej ważnej dla regionu osi komunikacyjnej. Zwiększamy liczbę połączeń także na północy regionu. Pasażerowie z Piły, Krzyża, czy Chodzieży również odczują poprawę dostępności transportowej. Podsumowując: jest konsekwentna i stabilna ewolucja transportu kolejowego w naszym regionie. Kolejne połączenia, nowy tabor, wzrost pracy przewozowej i współpraca z samorządami – to nasze zobowiązania wobec mieszkańców. Jesteśmy przekonani, że kolej w Wielkopolsce będzie rozwijała się dalej, a z miesiąca na miesiąc będzie korzystało z niej coraz więcej pasażerów. – dodał.
Robert Pilarczyk, Dyrektor Departamentu Transportu przedstawił, jak intensywnie Samorząd Województwa Wielkopolskiego oraz współpracujące spółki angażują się w rozwój kolei w regionie. Zaprezentowane infografiki potwierdziły wyraźnie pozytywne efekty ponoszonych inwestycji, co przekłada się na liczbę przewiezionych pasażerów oraz wzrost liczby połączeń. W swoim wystąpieniu szczególną uwagę poświęcił uruchomieniu dodatkowych pociągów w aglomeracji kalisko-ostrowskiej, wskazując na wzrost wykonywanej pracy przewozowej realizowanej na terenie województwa - Podjęte działania samorządu oraz spółek kolejowych przynoszą bardzo dobre efekty i stanowią solidną podstawę do dalszego rozwoju oferty przewozowej w Wielkopolsce - powiedział Rober Pilarczyk, Dyrektor Departamentu Transportu – wprowadzone zmiany są odpowiedzią na rosnące potrzeby przewozowe w regionie oraz są efektem konsekwentnych inwestycji w rozwój transportu kolejowego – dodał.
Wśród najważniejszych nowości znalazły się:
- Zwiększenie liczby uruchamianych połączeń w dobie o ponad 10% - z 646 do 712 – w tym 528 połączeń spółki Koleje Wielkopolskie praz 184 POLREGIO.
- Uruchomienie nowych połączeń w ramach aglomeracji kalisko-ostrowskiej.
- Przejęcie połączeń na linii Leszno – Głogów przez Koleje Wielkopolskie oraz zwiększenie liczby par pociągów z 7 do 8.
- Uruchomienie dwóch dodatkowych par na odcinku Krzyż-Piła (9 par Koleje Wielkopolskie oraz 3 pary POLREGIO).