Przejdź do głównej treści

Most PLUS w Stobnicy albo Kiszewie?

| MP | Lokalne

Rządowy program „mosty plus” zakłada budowę przeprawy na Warcie między Obornikami a Obrzyckiem – znowu Stobnica a może Kiszewo?

Analiza zaprezentowanych materiałów przez Ministerstwo Infrastruktury pozwala nabrać pewności, że wspomniana inwestycja zlokalizowana może być w Stobnicy lub w Kiszewie. Nie mamy jeszcze jednoznacznego potwierdzenia, zaznaczamy więc, że przedstawiamy tylko nasze przemyślenia!

Ministerstwo Infrastruktury wskazało 21 priorytetowych przepraw mostowych do dofinansowania. Możliwe będzie także dofinansowanie innych niż rekomendowane w programie obiektów, które zostaną zgłoszone do wsparcia przez samorządy. Będą to obiekty w 9 województwach na 8 rzekach.

Beneficjentami Programu Mosty Plus będą jednostki samorządu terytorialnego zarządzające drogami, w ciągu których mają powstać przeprawy mostowe kwalifikujące się do wsparcia z programu. Możliwe jest finansowanie zadań realizowanych przez kilka jednostek samorządu terytorialnego na mocy porozumienia. Czyli w wypadku mostu w Stobnicy, leżącego na granicy dwóch powiatów musiało by dojść do takowego porozumienia. 

W ramach programu będą budowane mosty na drogach gminnych, powiatowych i wojewódzkich. Wsparcie obejmie budowę drogowej przeprawy mostowej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną oraz nadzór inżynierski.

Na realizację prac przygotowawczych zaplanowano przeznaczenie 60 mln zł w latach 2018-2022. Środki te będą pochodziły z rezerwy celowej budżetu państwa. Dofinansowanie dokumentacji z budżetu wyniesie 80% wartości zadania, natomiast wkład własny samorządów to 20%.

Inwestycje które znalazły się w programie to mosty: w okolicach Kozienic i Maciejowic, Konstancina-Jeziorny i Otwocka/Karczewa, na wysokości Jabłonny i Łomianek, pomiędzy gminami Czerwińsk nad Wisłą i Leoncin, między gminami Kazimierz Dolny i Janowiec (przeprawy na Wiśle), między gminami Rudnik i Nędza, na wysokości Obornik Śląskich, między gminami Pęcław i Niechlów, między gminami Sulechów i Czerwieńsk (przeprawy na Odrze), między gminami Perlejewo i Jabłonna Lacka oraz Dąbrówka i Somianka (przeprawy na Bugu), na wysokości Brodnicy i miejscowości Przytoczna, między gminami Krzymów i Kramsk, między gminami Żerków i Miłosław i między Obornikami i Obrzyckiem (przeprawy na Warcie), między gminami Szelków i Obryte (przeprawa na Narwi), na wysokości Jarosławia (przeprawa na Sanie), gminami Czarnków i Lubasz (przeprawa na Noteci), między gminami Aleksandrów i Ręczno (przeprawa na Pilicy) oraz w miejscowości Nowakowo (rejon jeziora Druzno i Zalewu Wiślanego).

Jakiś czas temu pisaliśmy o powstaniu Inicjatywy Stobnica-Braczewo, która zbiera podpisy pod petycją mającą na celu uratowanie zabytkowego mostu w Stobnicy i stworzenie na nim ścieżki rowerowo-pieszej. Sami mieszkańcy Sycyna, Jaryszewa, Brączewa na pewno ucieszyli by się z takiego obrotu sprawy. Teraz okazuje się, że inwestycja może mieć znacznie większy rozmiar. Pojawia się tu pytanie o status zabytku obecnego mostu kolejowego oraz sam stan techniczny filarów mostu. Czy możliwa jest przebudowa obiektu?

Czy jest inne miejsce spełniające wymogi MI? Kolejnym miejscem budowy nowego mostu może być stara przeprawa promowa w Kiszewie. Prom pływał jeszcze w latach 90-tych, potem Starostwo z uwagi na braki finansów zdecydowało się na przeprawę łodzią, z której korzystały głównie dzieci z Przeciwnicy uczęszczające do szkoły w Kiszewie, obecnie nie ma juz nic. Tutaj problemem jest fakt, że na południowej stronie Warty jest tylko droga gruntowa.

Wiele osób w Obornikach słysząc omówione powyżej informacje zastanawia się jak to jest?! W Obornikach obecna przeprawa mostowa sypie się i wymaga niezwłocznego remontu, niezbędne jest jak najszybsze rozpoczęcie realizacji prawdziwej obwodnicy Obornik z nową przeprawą przez Wartę! O co tu chodzi? 

 

 

 

Torujemy dwutorową jazdę między Poznaniem a Piłą – w Obornikach, na ważnym odcinku trasy kolejowej, wybudujemy drugi tor i dodatkową „nitkę” mostu na Warcie. W efekcie zwiększymy długość dwutorowego odcinka aż o blisko 10%, co przełoży się na dogodniejsze podróże regionalne i dalekobieżne. Właśnie…
Od wielu miesięcy ul. Lipowa w Obornikach obok Parku Niepodległości jest podtapiana przez niewydolną kanalizację deszczową. W końcu ma to ulec zmianie. 
Na Stacji Uzdatniania Wody w Obornikach natura lubi zaglądać częściej niż niejeden mieszkaniec. Kaczki, łabędzie, zające, jeże, a nawet sarny – to wszystko już nikogo nie dziwi. Ale ostatnio monitoring zarejestrował gościa wyjątkowego. W kadrze pojawił się łoś. I to nie byle jaki – młody, postawny…
Centrum Rekreacji Oborniki już wkrótce przejdzie długo wyczekiwany remont strefy szatni. Inwestycja zostanie sfinansowana ze środków pozyskanych przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Obornikach Sp. z o.o. w ramach programu „Zielona Transformacja Miast” Banku Gospodarstwa Krajowego.
W poniedziałek, 2 czerwca Burmistrz Obornik Tomasz Szrama spotkał się z dawnym mieszkańcem ulicy Szamotulskiej w Obornikach dr. Witoldem Skowrońskim, jednym z najlepszych polskich tłumaczy, członkiem prestiżowego Międzynarodowego Stowarzyszenia Tłumaczy Konferencyjnych AIIC w Genewie. Był on tłumac…
Gmina Oborniki Śląskie wyzywa Oborniki na bitwę o frekwencję w II turze wyborów prezydenckich.
Przy Centrum Rekreacji Oborniki ruszyły prace nad budową nowoczesnej stacji ładowania pojazdów elektrycznych. To wspólna inwestycja samorządu i miejskiej spółki – Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, które pozyskało na ten cel 120 000 zł z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodark…