Przejdź do głównej treści

Jaka przyszłość czeka Bogdanowo i Ocieszyn?

| Łukasz | Lokalne

Gmina Oborniki ma doskonałe położenie logistyczne. Przebiega przez nią droga krajowa, a wzdłuż niej linia kolejowa. Tuż za południową granicą znajduje się węzeł komunikacyjny, który wkrótce pomoże w szybkim przejeździe do autostrady A2. Co więc nie pozwala pozyskać urzędnikom dużych inwestorów?

Ogromne obszary pól znajdujące się przy głównych arteriach powinny być teoretycznie łakomym kąskiem dla inwestorów. Atutem jest dodatkowo bliskie położenie Poznania. Niestety problem dotyczy tematu odrolnienia tych ziem. Podczas wczorajszego zebrania wiejskiego w Bogdanowie burmistrz Tomasz Szrama nakreślił problem. Od pewnego czasu trwają rozmowy z BOWĄ. Podpisane są już nawet akty notarialne. Są one jednak warunkowe. Koszty odrolnienia kilku hektarów ziemi sięgają setek tysięcy. Wynika to z wysokiej klasy ziem w południowej części gminy. Wniosek o odrolnienie trafił do Ministerstwa Rolnictwa, ale po kilku miesiącach Urząd otrzymał jedynie pismo z prośbą o uzupełnienie dokumentacji.

W tej sytuacji bardzo poważnie rozważany jest scenariusz z włączeniem do obszaru miejskiego Bogdanowa. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się , że  to samo może spotkać Ocieszyn. Teren miejski teoretycznie mógłby sięgać do Świerkówek! Jeśli w przypadku Bogdanowa doszłoby do włączenia tej miejscowości do Obornik, zapewne nie byłoby to czymś nienaturalnym. W tej chwili pomiędzy wsią a miastem granicą jest tylko Kalwaria obornicka. W przypadku pozostałych 2 miejscowości sprawa jest mniej oczywista. Bogdanowo zmieniłoby nazwę na Oborniki bądź na Oborniki-Bogdanowo.

Zmiana obszaru z wiejskiego na miejski nie oznaczałoby zmiany w podatkach. Burmistrz zapewnił, że pozostałyby te tereny w strefie podatków wiejskich. w przypadku Bogdanowa nie byłoby to też dużym wydatkiem finansowym dla mieszkańców, których i tak czeka wymiana dokumentów, w związku z nazewnictwem ulic, których to nadanie ma nastąpić w okresie letnim.

To czy dojdzie do zmian zadecydują najbliższe tygodnie. Gmina nie może pozwolić sobie na utratę potencjalnych inwestorów, takich chociażby, jak BOWA. Opieszałość Ministerstwa będzie coraz bardziej skłaniała obornicki samorząd do podjęcia zdecydowanych kroków ku wersji z rozbudowaną strefą miejską. Dlatego Urząd Miejski w Obornikach sprawdza możliwości i koszty realizacji takiego właśnie scenariusza.

Elżbieta Kaźmierska-Smela została oddelegowana przez Obornicką Radę Seniorów do Społecznej Rady Kultury Gminy Oborniki.
Podczas wyjazdowego posiedzenia Komisji Infrastruktury Sejmu RP w Obornikach, 27.11.2025 , przedstawiciele parlamentu, Wicewojewoda Wielkopolska Karolina Fabiś-Szulc oraz reprezentanci resortów odpowiedzialnych za infrastrukturę spotkali się z lokalnymi samorządowcami, aby omówić kluczowe inwestycj…
Firma Usługi Ogólnobudowlane BUD-DOM Piotr Łuczak ze Stróżewa wykona remont świetlicy wiejskiej w Tłukawach.
Od 28 listopada do 12 grudnia 2025 r. autobusy Zastępczej Komunikacji Autobusowej zatrzymają się na dwóch dodatkowych przystankach. Zmiana dotyczy dwóch kursów obsługiwanych w formule ZKA.
Przejazd kolejowy na ul. Kowanowskiej został zgodnie z planem zamknięty 24 listopada 2025 r., a prace potrwają do 8 grudnia. Mieszkańcy pytali, czy w tym czasie możliwe będzie przejście pieszo między Kowanowem a centrum miasta. Poprosiliśmy o wyjaśnienia Urząd Miejski oraz wykonawcę robót.
Redakcja eoborniki.pl zwróciła się do Urzędu Miejskiego z sześcioma pytaniami dotyczącymi inwestycji „Budowa drogi gminnej łączącej ul. Kowanowską z drogą krajową nr 11”. Mieszkańcy chcieli wiedzieć, dlaczego ul. Kowanowska straci bezpośredni wlot do DK11, co stanie się z sygnalizacją świetlną, a t…
Przedstawiciele Komisji Infrastruktury Sejmu RP odwiedzą w środę Oborniki. W planach jest spotkanie z samorządowcami i wizytacja dworca kolejowego.