Skip to main content

Co trzeci pomidor na wyspach z Polski (film)

| newseria.pl | Gospodarka

Co trzeci pomidor na wyspach z Polski Słodycze, przetwory warzywne, soki, makarony i piwa – to główne produkty z Polski, które trafiają na zagraniczne rynki dzięki sieci Tesco. W tym roku do Wielkiej Brytanii, Irlandii, Słowacji, Czech i Węgier trafią artykuły żywnościowe o łącznej wartości 1,5 mld zł. To jest około 60 polskich producentów i 1,7 tys. linii towarowych mówi Czesław Grzesiak, wiceprezes Tesco w Polsce. Jak podkreśla, sieć rozważa również sprzedaż produktów z Polski na rynek chiński.

Polskie produkty za granicą cieszą się coraz większą popularnością.

– W okresie, kiedy w Polsce jest sezon na pomidory, to co trzeci pomidor na rynku brytyjskim i irlandzkim pochodzi z Polski – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Czesław Grzesiak.

Jednak spektrum eksportowanych na zagraniczne rynki produktów jest znacznie szersze.

– Jesteśmy firmą, która sprzedaje przede wszystkim żywność. W związku z tym, są to słodycze, np. produkty firmy Wawel, przetwory warzywne firmy Dawtona, są to soki z firmy Maspex, ale również pasztety, makarony, piwa polskie. W związku z tym gama produktów jest bardzo szeroka – informuje wiceprezes Tesco w Polsce.

Jak podkreśla, sieć wspiera eksport polskich produktów żywnościowych już od 10 lat, kiedy podpisała w tej sprawie porozumienie z Ministerstwem Gospodarki.

Wolumen polskich produktów, które trafiają do zagranicznych sklepów sieci, rośnie co roku o kilka procent. Część z tych linii towarowych sprzedawana jest pod marką producenta, ale coraz częściej dostawcy sprzedają swoje produkty pod marką własną Tesco.

– Polega to na tym, że Tesco ma umowę z danym producentem czy z przetwórcą, który decyduje się sprzedawać nam swoje produkty, a my je sprzedajemy pod marką Tesco i jako kraj pochodzenia podawana jest Polska. Dwie strony na tym zarabiają, dwie strony odnoszą korzyści i cieszy się to dość dużym zainteresowaniem polskich producentów – tłumaczy wiceprezes sieci. – Ostatnio mieliśmy 250 uczestników akademii Tesco, która przygotowuje do tego, w jaki sposób można eksportować, w jaki sposób zadbać o właściwą technologię, o standardy bezpieczeństwa żywności. To wszystko jest ważne i tego uczymy również polskich przedsiębiorców.

Tesco rozważa również wejście z polskimi produktami do Chin. Dziś funkcjonuje tam już 125 sklepów sieci.

– Tak, jak pomagaliśmy kiedyś Brytyjczykom importować produkty z Polski, tak również przyglądamy się takiej możliwości, jeśli chodzi o rynek chiński. To trudny, wymagający rynek. Nasi koledzy z Chin odwiedzali Polskę, przyglądali się naszym produktom, spotykali się z polskimi producentami. Mam nadzieję, że to jest dobry wstęp do przyszłej udanej współpracy – przekonuje Czesław Grzesiak.

Jak wyjaśnia, najtrudniejsze będzie znalezienie takich produktów, które mogłyby podbić chiński rynek. Do tego jednak jest potrzebna dobra znajomość specyfiki rynku i Chińczyków jako konsumentów.

– Musimy odgadnąć, jakie smaki lubi konsument chiński. Musimy zrozumieć, jak powinno wyglądać opakowanie, jaka powinna być jakość produktu. Jak tego wszystkiego się dowiemy, jesteśmy w stanie sprzedawać produkty polskie w Chinach. Te sklepy, które mamy w Chinach, pozwalają nam przede wszystkim zaoferować i sprzedawać produkty konsumentom chińskim – zapewnia wiceprezes sieci w Polsce.

 

źródło newseria


Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji

Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej.

Inwestycje w przydomowe elektrownie wiatrowe w Polsce mogą się okazać nieopłacalne

Małe przydomowe elektrownie wiatrowe mogą być drogą pułapką – ostrzega Fundacja Instrat. Jej zdaniem koszt wytworzenia prądu z takich instalacji może być kilkukrotnie wyższy od tego z sieci. Tymczasem rząd proponuje program wsparcia dla przydomowych instalacji tego typu wart 400 mln zł. Zdaniem e...

Różne pokolenia na rynku pracy - czym różni się każde z nich?

Czy wiesz, że aktualnie na rynku pracy spotykają się aż cztery różne pokolenia? Każde z nich ma nieco inne oczekiwania i nieco inaczej podchodzi do swoich obowiązków. Poznaj ich mocne strony i sprawdź, co jest priorytetem dla przedstawicieli poszczególnych grup!

Czekolada może się stać towarem luksusowym

Błyskawicznie rosnące w tym roku ceny kakao na globalnym rynku przyciągają uwagę już nie tylko inwestorów, ale i mediów skierowanych do szerokiego grona odbiorców. Przyczyną dynamicznego wzrostu cen są niesprzyjające warunki pogodowe w Afryce Zachodniej, której kraje są głównymi dostawcami kakao ...

Inflacja spadła do najniższego od pięciu lat poziomu. Spowolnić może także wzrost płac

Trzynaście miesięcy temu ceny rosły w tempie niemal 20 proc. rok do roku, obecnie spadły poniżej 2 proc. Ekonomiści są jednak zgodni, że w kolejnych miesiącach znowu znajdzie się powyżej celu inflacyjnego. W niewielkim stopniu wpłynie na to przywrócenie od kwietnia 5-proc. VAT-u na żywność, natom...

Potężne deficyty kadrowe w służbie zdrowia skutkują przemęczeniem lekarzy

Czterdzieści osiem godzin tygodniowo – tyle zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej może pracować lekarz. – Gdybyśmy chcieli stosować te przepisy, okazałoby się, że część placówek należy zamknąć z dnia na dzień z powodu deficytów kadrowych – ocenia prof. dr hab. n. med. Łukasz Krzych, kierownik Kat...

Fundusze Norweskie wspierają polskie firmy

„Rozwój przedsiębiorczości i innowacje” to program realizowany ze środków Funduszy Norweskich, którego operatorem jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Jest to kolejne źródło finansowania, które dało polskim firmom możliwość opracowywania i wdrażania na rynek innowacyjnych produktów i r...