Przejdź do głównej treści

BZ WBK zmieni niedozwolone opłaty za monity bankowe

| newseria | Finanse
UOKiK zmusił BZ WBK do obniżenia opłat za monity bankowe. Opłata za wysyłane do konsumentów dokument powinny odpowiadać rzeczywiście poniesionym kosztom – przypomina UOKiK w wydanej decyzji.

Postępowanie UOKiK przeciwko bankowi BZ WBK prowadzone było od kwietnia. Zastrzeżenia Urzędu wzbudził sposób naliczania opłat za listowne i telefoniczne monity kierowane do konsumentów oraz za inne czynności windykacyjne.

Urząd ustalił, że zgodnie z postanowieniami taryfy opłat i prowizji, konsumenci mogli być obciążani kosztami: 25 zł za wysłanie monitu pocztą, 9 zł za monit telefoniczny, 25 zł za wezwanie do zapłaty, 50 zł za przekazanie sprawy do zewnętrznej agencji windykacyjnej oraz 50 zł za windykację terenową.

W opinii UOKiK, sposób naliczania przez BZ WBK opłat, był niezgodny z prawem, ponieważ narażał konsumentów na nieuzasadnione koszty. Urząd przypomniał, że wysokość opłat powinna wynikać z kalkulacji rzeczywistych wydatków poniesionych przez przedsiębiorcę. Ponadto w ocenie UOKiK bank postępował bezprawnie zastrzegając sobie możliwość prowadzenia korespondencji i rozmów telefonicznych na koszt konsumentów i nie przyznając takiego samego prawa drugiej stronie umowy. Postanowienia o podobnej treści dotyczące pobierania opłat zostały już wcześniej wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych.

BZ WBK zobowiązał się do zaniechania wszystkich zakwestionowanych praktyk do 30 października. Bank wprowadzi zmiany w cenniku i regulaminie, aby opłaty były naliczane według rzeczywiście poniesionych kosztów (nie więcej niż 1,75 zł za list zwykły, 4,20 zł za przesyłkę rejestrowaną i 6,30 zł za przesyłkę wysyłaną za zwrotnym potwierdzeniem odbioru).

Przedsiębiorca poinformuje także konsumentów, że nie tylko bank może obciążać drugą stronę umowy kosztami wezwań – również konsument, gdy kieruje do banku monity związane z niewłaściwym wykonywaniem przez przedsiębiorcę umowy ma prawo do zwrotu kosztów bezpośrednio z tym związanych.

(Newseria Inwestor)

Trwa opiniowanie projektu ustawy o kredycie konsumenckim, który przygotował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Ma ona wdrażać dwie unijne dyrektywy, regulujące m.in. obowiązki informacyjne kredytodawców, reklamę pożyczek czy procedury badania zdolności kredytowej. Głównym celem ustawy…
Zmiany demograficzne oraz przyspieszenie rozwoju gospodarczego wpływają na podejście Polaków do ubezpieczeń. Przedstawiciele Grupy PZU zauważają, że częściej zabezpieczamy nie tylko swój majątek, ale także życie i zdrowie. Jak podkreślają, to wpływa na ofertę produktową ubezpieczycieli, a tym samym…
Refinansowanie kredytu hipotecznego to temat, który prędzej czy później pojawia się u większości osób spłacających swoje mieszkanie czy dom. Choć nie zawsze jest to rozwiązanie konieczne, w pewnych sytuacjach może pozwolić na realne oszczędności i większy komfort finansowy. Warto więc wiedzieć, kie…
Listopad to ostatni miesiąc, by zawnioskować o wakacje składkowe za 2025 r. Przedsiębiorca składając wniosek w tym miesiącu, może skorzystać z wakacji składkowych w grudniu tego roku. Do tej pory, od początku obowiązywania ulgi, w województwie wielkopolskim wpłynęło 260 tys. wniosków o wakacje skła…
Moduł IV – Moduł Certyfikatów i Uprawnień MCU -  to kolejne szkolenie przygotowane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Obornikach.
Pracujesz w księgowości i zastanawiasz się, jak przygotować firmę na obowiązkowy Krajowy System e-Faktur? A może prowadzisz działalność gospodarczą i chcesz wiedzieć, czy nowe przepisy dotyczą również Ciebie? Od 2026 roku większość przedsiębiorców będzie musiała wystawiać faktury w KSeF. Sprawdź, k…
Płynność finansowa to podstawa sprawnego funkcjonowania każdej firmy. Kiedy faktury płatne są z 30-, 60- czy nawet 90-dniowym terminem, a bieżące zobowiązania czekają, przedsiębiorcy stają przed realnym problemem. Faktoring rozwiązuje ten dylemat – zamienia wystawione faktury w natychmiastowy zastr…