Przejdź do głównej treści

Czym jest KSeF i jakie daje możliwości?

| Marcin | Finanse

Krajowy System e-Faktur to narzędzie, które już od dawna intryguje wielu przedsiębiorców. To ogólnopolski program informatyczny, który pozwala na wystawianie i odbierane faktur strukturalnych. Co ciekawe, jeżeli już teraz postawimy na korzystanie z systemu, będziemy mogli liczyć na korzyści podatkowe! Czym jest KSeF i jakie daje możliwości? Co trzeba wiedzieć o tym narzędziu?

Krajowy System e-Faktur

Warto zauważyć, że Krajowy System e-Faktur jest nowoczesnym systemem komputerowym, który już za jakiś czas ma stać się obowiązkowy dla przedsiębiorców. Dzięki niemu można generować i udostępniać faktury ustrukturyzowane w jednym miejscu, co wpływa na centralizację procesu rejestracji faktur w obrocie gospodarczym. Bez wątpienia trzeba docenić to, że przesyłanie faktur sprzedaży staje się znacznie szybsze i łatwiejsze. Poza tym KSeF posiada funkcję zarządzania uprawnieniami, tak aby skutecznie zapewniać zabezpieczenie dostępu do danych. Więcej informacji na ten temat znajdziemy w serwisie Poradnik Przedsiębiorcy

Od kiedy program ten stanie się obowiązkowy? Aktualnie z KSeF można korzystać dobrowolnie, a obowiązek korzystania miał wejść w życie od początku lipca dla czynnych podatników VAT oraz od 1 stycznia 2025 dla podatników zwolnionych z VAT. Na początku roku Ministerstwo Finansów podało do informacji fakt, że termin wejścia w życie obowiązkowego KSeF zostaje przesunięty. To oznacza, że do końca 2024 przedsiębiorcy nie muszą korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur. 

Co jeszcze warto wiedzieć?

Nie zapominajmy o tym, że obowiązek wystawiania faktur w tym systemie nie odnosi się do wszystkich dokumentów. Zwolnione są bowiem faktury wystawiane:

  • Przez podatnika nieposiadającego działalności na terytorium kraju, który posiada stałe miejsce prowadzenia firmy na terytoriim kraju, a miejsce to nie uczestniczy w dostawie towarów i usług, dla których wystawiono fakturę
  • Przez podatnika nieposiadające siedziby działalności i stałego miejsca prowadzenia firmy na terytorium kraju
  • Przez podatnika korzystającego ze szczególnych procedur, wskazanych w przepisach prawnych
  • W razie udokumentowanych towarów, określonych w dodatkowym rozporządzeniu
  • Na rzecz nabywcy towarów będącego osobą fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej

W drodze rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych ma możliwość określenia przypadków, w których podatnik nie musi wystawiać faktur w ramach Krajowego Systemu e-Faktur. W tej sytuacji uwzględnia się przeciwdziałanie nadużyciom dotyczącym unikania prawidłowego dokumentowania czynności, zapewnienie szczególnych sposobów dokumentowania czynności przez podatników, specyfikę działalności związanej z rodzajem czynności i liczbą wymagającą udokumentowania, czy też możliwości techniczno-organizacyjne dotyczące dokumentowania czynności przez podatnika. 

Jak działa Krajowy System e-Faktur?

KSeF pozwala użytkownikom wystawiać faktury strukturalne w formacie XML, poprzez zintegrowany program finansowo-księgowy. System ma na celu sprawdzać, czy dokument jest zgodny ze standardami, a następnie nadaje mu unikalny numer. Wystawca z kolei otrzymuje UPO - urzędowe poświadczenie odbioru dokumentu. Niezwykle istotne jest to, że odbiorca faktury ma dostęp za pomocą uwierzytelnienia się w KSeF lub podania odpowiednich danych, dotyczących faktury (jest to tak zwany dostęp anonimowy).

Odbiorca faktury powinien zaakceptować fakt otrzymywania faktur strukturalnych za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur. Jednakże sposoby wyrażenia zgody nie zostały dokładnie określone w przepisach, co daje odbiorcy dużą dowolność. Jeśli jednak nie wyrazi on zgody, wystawca nadal ma możliwość korzystania z KSeF, jednak powinien udostępniać dokumentację w tradycyjny sposób (elektronicznie lub papierowo). Nie zapominajmy o tym, że nabywca może zgodzić się na otrzymywanie elektronicznych faktur nawet wtedy, gdy nie wyraził zgody na otrzymywanie faktur w KSeF. Warto na bieżąco obserwować wszelkie zmiany w przepisach i już teraz zapoznać się z tym nowoczesnym systemem. 

W listopadzie przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. W Wielkopolsce takich wniosków wpłynęło prawie 142 tys. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenia wniosku do końca listopada.
Od 1 grudnia emeryci, którzy nie osiągnęli powszechnego wieku emerytalnego oraz renciści, będą mogli więcej dorobić do swojego świadczenia niż dotychczas.
Od 1 stycznia 2025 r. będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią. Renta ta jest przeznaczone dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić okre...
Od 1 października rodzice złożyli blisko 317 tys. wniosków o świadczenia z programu Aktywny Rodzic, co objęło ponad 322 tys. dzieci. Z terenu Wielkopolski takich wniosków wpłynęło prawie 32 tys. Najpopularniejszym świadczeniem jest "Aktywnie w żłobku", dalej „Aktywni rodzice w pracy”, a najmniejs...
W ostatnich latach frankowicze, a więc osoby, które zaciągnęły kredyty hipoteczne we frankach szwajcarskich, coraz częściej podejmują działania prawne mające na celu unieważnienie umowy kredytowej. Jednym z banków, który stał się celem takich działań, jest Bank Millenium. W związku z licznymi wyr...
Za bezpieczeństwo finansowe Polaków odpowiada rząd i wiele instytucji. Jedną z nich jest Narodowy Bank Polski. „Polityka pieniężna NBP pozwala elastycznie reagować na sytuacje kryzysowe” - stwierdził Artur Soboń, członek zarządu NBP podczas prelekcji pt. „Złoty, złoto, gotówka.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że przygotowało już projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Nowe przepisy przewidują objęcie obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi wszystkich umów cywilnoprawnych, w tym umów-zleceń i o dzieło.