Cofnięcie zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Za co grozi?
Prowadząc pub, restaurację czy sklep spożywczy lub monopolowy, musimy mieć koncesję na sprzedaż alkoholu – w przeciwnym wypadku sprzedaż jest nielegalna, a to wiąże się z karą finansową (ponad 700 000 zł) lub skonfiskowaniem towaru.
Tego rodzaju pozwolenie jest wydawane przez wójta gminy, burmistrza lub prezydenta miasta, a warunki otrzymania go opisuje Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z 1982 roku. Koncesja jest przyznawana na określony czas (2 lub 4 lata), jednak w niektórych przypadkach zezwolenie może zostać cofnięte przed upływem terminu ważności.
Jak zdobyć pozwolenie na sprzedaż alkoholu?
Jeżeli chcemy ubiegać się o koncesję na sprzedaż alkoholu, musimy przede wszystkim spełnić określone warunki i złożyć podanie w urzędzie miasta (lub urzędzie gminy). W podaniu powinny znaleźć się takie informacje, jak: rodzaj zezwolenia, które chcemy otrzymać, nazwa i adres siedziby firmy, numer w ewidencji działalności gospodarczej lub w Krajowym Rejestrze Sądowym, przedmiot działalności oraz adresy punktu sprzedaży i punktu magazynowania alkoholu na sprzedaż. Poza tym do wniosku dołączamy komplet dokumentów:
-
odpis z KRS lub CEIDG,
-
potwierdzenie prawa własności lokalu (lub kopię umowy najmu czy dzierżawy),
-
zgodę administratora budynku,
-
pozytywną decyzję inspektora sanitarnego.
Oprócz tego wnosimy odpowiednią opłatę za wydanie koncesji – kwota jest uzależniona od tego, jaki alkohol zamierzamy sprzedawać:
-
Alkohol o mocy poniżej 4,5% oraz piwo – 525 zł
-
Alkohol o mocy od 4,5% do 18% (z wyjątkiem piwa) – 525 zł
-
Alkohol o mocy powyżej 18% - 2 100 zł
Jako że w sklepach czy pubach zazwyczaj sprzedaje się zarówno piwo, jak też wysokoprocentowe trunki, potrzebujemy wszystkich 3 typów koncesji – zatem za każdą z nich wnosimy oddzielną opłatę. W kolejnych latach opłata jest zależna od wysokości dochodów ze sprzedaży poszczególnych rodzajów alkoholu w roku poprzednim.
Kiedy możemy utracić koncesję?
Koncesja na sprzedaż alkoholu wiąże się ze spełnianiem określonych warunków – nieprzestrzeganie ich może skutkować odebraniem przedsiębiorcy takiego pozwolenia. Do najczęstszych przyczyn utraty koncesji należą:
-
sprzedaż alkoholu osobom nieletnim lub nietrzeźwym;
-
sprzedaż alkoholu pod zastaw (tudzież „na zeszyt”);
-
brak reakcji na zajścia mające miejsce w pobliżu punktu sprzedaży, które naruszają porządek publiczny (np. bójki, zakłócanie ciszy nocnej, awantury);
-
pozyskiwanie alkoholu z nielegalnych źródeł, np. od dostawców, którzy sami nie posiadają koncesji;
-
podawanie fałszywych danych dotyczących dochodów ze sprzedaży alkoholu (wysokość tych dochodów ma wpływ na wysokość rocznej opłaty za koncesję).
Jak zabezpieczyć się przed utratą koncesji?
Oprócz wywieszania tabliczek w stylu „Osobom poniżej 18 roku życia nie sprzedajemy alkoholu” lub „Spożywanie alkoholu na terenie sklepu jest wzbronione”, powinniśmy także zadbać o to, aby tego typu zasady były faktycznie przestrzegane. Kluczową kwestią jest też nawiązanie współpracy ze sprawdzonymi, pewnymi dostawcami, np. Eurocash Alkohole – jedną z najczęściej wybieranych tego typu hurtowni w Polsce. Informacje na temat warunków współpracy z dostawcą znajdziemy na stronie internetowej http://alkohole.eurocash.pl/, gdzie możemy zarówno zapoznać się z ofertą, jak też nawiązać kontakt z przedstawicielem handlowym.