Skip to main content

Problem z nauką języków w polskich gimnazjach.

| newseria | Edukacja

443754 59301061

Gimnazjaliści, którzy uczą się języka obcego wyłącznie w szkole, osiągają słabe wyniki na testach – pokazują badania. Dużo lepsze oceny dostają ci, którzy chodzą na korepetycje czy dodatkowe zajęcia językowe, na przykład w prywatnych szkołach.

Zdaniem ekspertów polski system edukacji nie pozwala na efektywną naukę. Klasy są przepełnione, a zajęcia monotonne i skoncentrowane na nauce gramatyki. Uczniowie nie mają więc rzeczywistego kontaktu z językiem.

Poziom znajomości języka u co czwartego polskiego ucznia to -A1, czyli poniżej najniższego stopnia znajomości w skali Rady Europy. Z Europejskiego Badania Kompetencji Językowej wynika, że na tle innych państw UE jest to jeden z najgorszych wyników. W rankingu dużo wyżej plasuje się m.in. Estonia, Słowenia, Hiszpania czy Portugalia.

– Wyniki są zatrważające. Zdecydowana większość uczniów w polskim systemie edukacji publicznej nie opanowuje języka nawet w stopniu podstawowym. Problem wynika w dużej mierze z tego, że podejście do nauczania języków obcych musi być zupełnie inne niż do nauczania innych przedmiotów, takich jak geografia, historia czy matematyka. Posługiwanie się językiem obcym to umiejętność, a nie wiedza. Języka nie da się wykuć – mówi agencji informacyjnej Newseria Magdalena Rowecka, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Jakości w Nauczaniu Języków Obcych PASE.

Trzy czwarte polskich uczniów lekcje języka obcego ma tylko w szkole. Najczęściej wybierają angielski (90 proc.) i niemiecki (30 proc.) – wynika z badania TNS Polska na zlecenie PASE

– Badania pokazują, że takim minimalnym progiem, powyżej którego możemy mówić o skutecznej nauce języka, są cztery godziny efektywnego kontaktu z językiem tygodniowo. Zwykle jest ich mniej i jest to duży problem – mówi Magdalena Rowecka.

Magdalena Rowecka podkreśla, że w przypadku nauki języka obcego, to nie teoria, a praktyka czyni mistrza. Polskie szkoły nie radzą sobie jednak z tym wyzwaniem.

– Nauka języka to są lata ćwiczeń, indywidualne zaangażowanie i ciągły aktywizujący trening. Musimy mówić w danym języku, natomiast w warunkach polskiej klasy, która często liczy aż 24 osoby i nie jest dzielona na grupy, to jest po prostu niemożliwe. Jeśli lekcja trwa 45 minut, to jak dużo czasu ma każdy z uczniów, żeby coś powiedzieć? Myślę, że w rzeczywistości czasem większość klasy przesiedzi całą lekcję, nie otworzywszy nawet ust – tłumaczy Magdalena Rowecka.

Dlatego co czwarty uczeń dodatkowo korzysta z korepetycji lub lekcji w szkołach językowych. Za takie zajęcia trzeba zapłacić od 100 do 300 zł miesięcznie, a nie wszystkich rodziców na to stać.

– Dobrą stroną korepetycji czy systemu prywatnych szkół językowych jest to, że rzeczywiście dzieci uczą się tam języka. To jest atut, którego nie sposób kwestionować. Natomiast w związku z tym, że nie każdego stać na korepetycje, polski system edukacji wymaga niezwłocznej reformy, żeby język nie był tylko towarem dla bogatych – mówi Magdalena Rowecka.

W 2018 roku wyniki sprawdzianu egzaminu gimnazjalnego z języków obcych będą brane pod uwagę w procesie rekrutacji do liceów i szkół ponadgimnazjalnych.

foto: http://www.freeimages.com/photo/443754

 

Zakaz zadawania prac domowych nie budzi entuzjazmu 

Zakaz zadawania prac domowych nie wzbudził entuzjazmu ani wśród nauczycieli, ani wśród uczniów. Jak podaje portal Prawo.pl, nauczyciele zwracają uwagę na bałagan przy wprowadzaniu zmian, np. wątpliwości czy rozporządzenie obowiązuje w szkołach niepublicznych. Uczniowie zaś liczyli, że zadania dom...

Agnieszka Kasprzak z ZSP w Rożnowie z nagrodą Ministerstwa Oświaty!

Praca Agnieszki Kasprzak z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego zdobyła 2 miejsce w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez Ministerstwo Oświaty i Archiwa Państwowe. Uczennica rożnowskiej szkoły przedstawiła historię swojej prababci, która w czasie wojny ukrywała Żydów.

Oborniki. Oferta na ferie zimowe

Liczne organizacje i instytucje zapraszają do skorzystania z ofert aktywnego spędzenia ferii zimowych. Co można robić w Obornikach?

Szkoła w Rożnowie przygotowała wystawę „Powstanie Wielkopolskie 1918 – 1919”

Uczniowie szkoły w Rożnowie mieli możliwość zapoznania się z historią Powstania Wielkopolskiego.

Edukacja ekologiczna w obornickich placówkach oświatowych

Placówki oświatowe z całej gminy Oborniki zorganizowały zajęcia edukacji ekologicznej. 

Odbyły się eliminacje rejonowe XXXI Olimpiady "Promocji Zdrowego Stylu Życia"

W Starostwie Powiatowym w Obornikach odbyły się eliminacje rejonowe XXXI Olimpiady "Promocji Zdrowego Stylu Życia".

OSiR w Rogoźnie zaprasza do skorzystania z oferty aktywnego spędzenia ferii

Ośrodek Sportu i Rekreacji w Rogoźnie zaprasza do spędzenia wspólnie ferii zimowych.