Przejdź do głównej treści

Czym jest kreatywność i jak wspierać ją u dzieci?

| Artykuł sponsorowany | Edukacja

 

Nowoczesność ma wiele zalet, dostarcza nam rozwiązania, które ułatwiają nasze codzienne życie i czynią je bardziej efektywnym. Dzięki postępowi w wielu kwestiach zostaliśmy wyręczeni przez roboty i komputery, dzięki czemu coraz rzadziej musimy sięgać po kreatywne rozwiązania. Współczesne dzieci dostają gotowe zabawki, odpowiadające na wszystkie ich potrzeby. Jak w tym wszystkim pobudzić ich wyobraźnię, rozwinąć wrodzoną ciekawość i potrzebę odkrywania świata? Podręcznikowym rozwiązaniem jest zapewnienie naszym najmłodszym spontaniczności, przygód i eksperymentów.

 

Czym jest kreatywność i skąd się bierze?

Mogłoby się wydawać, że obecny świat stał się prostszy, jednak kreatywności tutaj nie może zabraknąć. Pomaga w rozwiązywaniu problemów, radzenia sobie ze zmianą i ograniczeniami. Kreatywność jest czymś więcej niż teorią z podręczników. To połączenie wyobraźni, doświadczenia, wiedzy, a także nieszablonowego myślenia. Dzieci są niezwykle podatni na informacje wokół nich, otaczający świat ich ciekawi. Częściej niż dorośli pozwalają sobie na nowatorskie pomysły i rozwiązania, ponieważ nie są nauczone schematycznych rozwiązań. Jeśli pokażemy im, że jest to słuszne, będą to kontynuować, co zaprocentuje w przyszłości. Kreatywność jest podstawą zawodów artystycznych, ale także dziennikarzy, biznesmenów, psychologów czy inżynierów.

Jak wspierać jej rozwój u dzieci?

Wszyscy specjaliści od rozwoju dzieci i wydane przez nich podręczniki mówią, że każde dziecko ma w sobie gen kreatywności. Od urodzenia ciekawi ich świat, odkrywają nowe rzeczy, uczą się. Naszą rolą jest nie pozwolenie na zanik tej otwartości przez obowiązki i zmartwienia. Jest to dar, który należy pielęgnować. Jest wiele zabaw, łamigłówek i zestawów kreatywnych, które mogą w tym pomóc. Niektórzy stawiają na gry słowne, inni na czas wolny w otoczeniu bloku, kredek i farb, a inni stawiają na wykonywanie doświadczeń czy tworzenie budowli z kubeczków po jogurtach. Pomysłów jest mnóstwo, więc łączmy, mieszajmy i łammy oczywiste ścieżki. Różnorodność i nieszablonowość to podstawa!

Szukajmy inspiracji!

Według książek i podręczników, ludzie kreatywni to przede wszystkim ludzie ciekawi. Doszukują się szczegółów na każdym kroku, niezależnie czy pójdziemy na spacer do lasu, czy do muzeum. Dlatego zadbajmy o to, żeby nasze dzieci miały styczność z jak największą ilością i różnorodnością dziedzin. Odwiedzajmy ciekawe wystawy, poznawajmy artystów na koncertach, a także pokażmy im myślenie naukowców i interesujących osób. W ten sposób nie tylko dowiedzą się wielu informacji o świecie, będą mieli szerokie horyzonty, ale jednocześnie będą mogli odnaleźć kierunek, który naprawdę ich interesuje. Pamiętajmy jednak, że nie potrzeba wielkich wyjść, podręczników, żeby rozbudzić kreatywność. Każda chwila może być inspiracją!

 

1 maja odszedł Zygmunt Dyczkowski. Przez 31lat kierował Szkołą Podstawową nr 3 im. Adama Mickiewicza w Obornikach.
Wszelkiego rodzaju organizacje muszą radzić sobie ze zmianami technologicznymi, które stawiają całe sektory na głowie. Powoduje to zmianę dynamiki rynku i zachowań konsumentów, a także globalne wahania gospodarcze i wpływy geopolityczne. W samym środku tych wszystkich zmian znajdują się specjaliści…
W poniedziałek uczniowie Zespołu Szkół im. Hipolita Cegielskiego w Rogoźnie uczestniczyli w warsztatach poświęconych zaburzeniom ze spektrum autyzmu.
Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z roz…
Fotografia Elżbiety Dzikowskiej trafiła do Szkoły Podstawowej nr 4 im. UNICEF w Obornikach. W piątek odbyło się otwarcie wystawy.
Porozumienie między Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu i Zespół Szkół w Objezierzu to bardzo dobra informacja dla uczniów z naszego regionu. Współpraca z wyższa uczelnia podnosi prestiż szkoły z Objezierze.
Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) modyfikuje sposób oceny jednego z zadań na egzaminie kończącym szkołę podstawową, polegającego na napisaniu m.in. zaproszenia, ogłoszenia lub rozprawki. Według komisji uczeń nie powinien mieć aż tak dużej swobody w formułowaniu argumentów podnoszonych w pracy -…