Przejdź do głównej treści

„Dzielimy się wiedzą 2” – warsztaty urbanistyczne dla dzieci i młodzieży

| eoborniki.pl, Z. Czechowska | Edukacja

W ramach wspólnej inicjatywy Fundacji Zielonego Jamnika i Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu odbyły się drugie z cyklu warsztaty „Dzielimy się wiedzą”. Uczniowie Zespołu Szkół Specjalnych w Kowanówku mieli możliwość wzięcia udziału w realizacji zadań z zakresu zagospodarowania przestrzeni.

Uruchomiony wraz z początkiem 2019 roku projekt „Dzielimy się wiedzą” jest wspólnym  przedsięwzięciem Fundacji i Uniwersytetu. Stanowi wkład obu podmiotów w realizację czwartego z globalnych celów zrównoważonego rozwoju - Zapewnić wszystkim edukację wysokiej jakości oraz promować uczenie się przez całe życie. W trakcie drugich z cyklu warsztatów studenci kierunku Gospodarka Przestrzenna na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, członkowie Akademickiego Koła Naukowego Gospodarki Przestrzennej (AKNGP) przeprowadzili w Zespole szkół Specjalnych w Kowanówku dwa rodzaje warsztatów urbanistycznych adresowane do różnych grup wiekowych. Młodsi uczniowie pod okiem wolontariuszy tworzyli modele 3D swojego wymarzonego miasta. Starsi mieli z kolei trudniejsze zadanie - ich celem było wypracowanie koncepcji zagospodarowania terenu wokół swojej szkoły, poprzedzone spacerem badawczy. Wszyscy uczestnicy dowiedzieli się na czym polega zawód planisty przestrzennego, mieli szansę poznać elementy składowe miasta i zasad, według których ono funkcjonuje.

– „Dzielimy się wiedzą” to projekt wieloetapowy. Drugie spotkanie z młodzieżą w Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku miało formę warsztatów urbanistycznych zorganizowanych przez studentów Wydziału Nauk Geograficznych i Geologicznych.  Uczniowie mogli zdobywać wiedzę i umiejętności w nietypowy i inny od codziennych zajęć szkolnych sposób. Studenci zaś,  mieli  okazję  bezpośrednio współpracować z uczniami ze szkoły dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną.  Warsztaty to świetna okazja do wzajemnego poznania się i wspólnego działania – powiedziała dr Beata Tylewska – Nowak z Zakładu Pedagogiki Specjalnej, Wydział Studiów Edukacyjnych UAM.

Tak niecodzienne zadanie wzbudziło ogromne zaangażowanie wśród uczniów jak
i studentów. Powstałe prace zaskoczyły nauczycieli i prowadzących warsztaty. Okazało się bowiem ze każdy z uczestników miał swoją wizję idealnego miasta i aktywnie uczestniczył
w jej realizacji.

 

– Bardzo się cieszę, że inicjatywa „Dzielimy się wiedzą” jest kontynuowana przez kolejną grupę studentów-wolontariuszy i niesie ze sobą tak atrakcyjne dla uczniów przesłanie. W ZSS
w Kowanówku realizujemy różnorodne niekonwencjonalne projekty, ten jednak dał nam możliwość spojrzenia na przestrzeń wokół nas z zupełnie nieznanej strony i pokazania
w jakim stopniu opanowaliśmy trudną umiejętność pracy zespołowej – oceniła spotkanie Zyta Czechowska koordynator akcji i nauczyciel w ZSS w Kowanówku.

 

Organizacyjny aspekt przedsięwzięcia wzięła na siebie  Fundacja Zielony Jamnik – na pomoc bezbronnym działająca przy Solaris Bus & Coach S.A., która od  lat wspiera Zespół Szkół Specjalnych w Kowanówku, należący do grona jej stałych beneficjentów.

– Globalne cele zrównoważonego rozwoju to zapisy w dokumencie ONZ, które powinny mieć przełożenie na codzienne działanie w życiu osobistym i w biznesie. Nasza Fundacja jest niewielką strukturą organizacyjną działającą tylko i wyłącznie w formie wolontariatu. Tym bardziej nas cieszy to, że możemy konsekwentnie realizować z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza ten ambitny i ze wszech miar społecznie potrzebny projekt – dodała Krystyna Woźniak Członek Rady Fundacji oraz Wiceprezes Solaris Bus & Coach.

Kolejne warsztaty dla uczniów są już zaplanowane, odbędą się w maju i będą dotyczyły teatru. Uniwersytet prowadzi akcję rekrutacyjną dla studentów zainteresowanych udziałem w kolejnych inicjatywach realizowanych w ramach programu. Ich kształt i zakres będzie zależał od inicjatywy studentów, którzy zechcą podzielić się swoją wiedzą z uczniami ZSS
w Kowanówku, do czego Uniwersytet, Fundacja i Solaris gorąco namawiają.

 

 

Wszelkiego rodzaju organizacje muszą radzić sobie ze zmianami technologicznymi, które stawiają całe sektory na głowie. Powoduje to zmianę dynamiki rynku i zachowań konsumentów, a także globalne wahania gospodarcze i wpływy geopolityczne. W samym środku tych wszystkich zmian znajdują się specjaliści…
W poniedziałek uczniowie Zespołu Szkół im. Hipolita Cegielskiego w Rogoźnie uczestniczyli w warsztatach poświęconych zaburzeniom ze spektrum autyzmu.
Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z roz…
Fotografia Elżbiety Dzikowskiej trafiła do Szkoły Podstawowej nr 4 im. UNICEF w Obornikach. W piątek odbyło się otwarcie wystawy.
Porozumienie między Uniwersytetem Przyrodniczym w Poznaniu i Zespół Szkół w Objezierzu to bardzo dobra informacja dla uczniów z naszego regionu. Współpraca z wyższa uczelnia podnosi prestiż szkoły z Objezierze.
Centralna Komisja Egzaminacyjna (CKE) modyfikuje sposób oceny jednego z zadań na egzaminie kończącym szkołę podstawową, polegającego na napisaniu m.in. zaproszenia, ogłoszenia lub rozprawki. Według komisji uczeń nie powinien mieć aż tak dużej swobody w formułowaniu argumentów podnoszonych w pracy -…
Matura z języka angielskiego to jeden z najważniejszych egzaminów w życiu ucznia, który otwiera drzwi do dalszej edukacji lub kariery zawodowej.