Skip to main content

Petycja w sprawie mostu w Stobnicy

| MP | Lokalne

Powstała kolejna inicjatywa związana z uruchomieniem przeprawy pieszo-rowerowej przez stary most kolejowy w Stobnicy.

Zawiązana nieformalna grupa inicjatywa Stobnica – Brączewo rozpoczęła zbieranie podpisów pod petycją skierowaną do władz państwowych i samorządowych.

„My niżej podpisani zwracamy się z prośbą o:
1. podjęcie współpracy samorządów powiatowych i gminnych powiatów szamotulskiego i obornickiego oraz władz Wielkopolski na rzecz rewitalizacji zabytkowego mostu Stobnica – Brączewo,
2. utworzenie ścieżki pieszo-rowerowej przez wyżej wymieniony most nad Wartą.”

Link do petycji: www.moststobnica-braczewo.pl 

Dalej w treści petycji można przeczytać uzasadnienie. Zachęcamy Państwa do przyłączenia się do tej inicjatywy. Temat był wielokrotnie poruszany a największym problemem jest to, że most znajduje się dokładnie na granicy powiatów obornickiego i szamotulskiego. Według PKP właścicielem jest Skarb Państwa, jednak nie doszło do obustronnego przekazania tego obiektu i tak naprawdę nie wiadomo z kim rozmawiać.

Konsekwencją wielu różnych pomysłów poniekąd jest budowa ścieżki rowerowej z Obornik i kończącej się właśnie opodal mostu. Kilkanaście lat temu próbowano właśnie stworzyć takową ścieżkę z Obrzycka do Obornik, wówczas pomysł nie wypalił.

W 2015 roku o moście w Stobnicy nakręcono materiał przez TVP Poznań w którym bardzo dobrze przedstawiono problem własności tego historycznego obiektu.

 

Most stanowi miejsce ekstremalnych przepraw i skoków na linie. W kolejnym materiale filmowym z początku 2015 roku można obejrzeć otoczenie mostu, jak również widok na Puszczę Notecką bez powstających już wtedy na jej skraju słynnych obecnie budowli.

 

 

Historia mostu (autor: https://zabytek.pl/pl/obiekty/most-kolejowy-3674)

"Linia kolejowa, drugorzędowa, zwana przez mieszkańców Obornik trasą wroniecką budowana była etapami. Pierwszy odcinek o długości 14,3 km od Wronek do Jaryszewa Obornickiego i mostu nad Wartą zbudowano do 1 lutego 1910 roku. Uroczystość otwarcia trasy zaszczycił sam hrabia Raczyński, który posiadał w pobliżu ziemie i częściowo dofinansował budowę szlaku. Dnia 1 lipca tego samego roku oddano do użytku pozostałą część trasy, z Jaryszewa do Obornik o długości 17,4 kilometra. Prace zostały podzielone na dwa etapy, gdyż elementem rozgraniczającym te dwa odcinki była rzeka Warta. To właśnie na niej w l. 1909-1910 zbudowano most o długości 244,8 metra, który znajdował się w połowie trasy pomiędzy stacjami Jaryszewo Obornickie i Stobnica. Uroczyste otwarcie całej trasy miało miejsce 1 lipca 1910 r. W okresie największego natężenia ruchu średnio na dobę przejeżdżało 6 pociągów osobowych i od czasu do czasu jakiś skład towarowy. Największy ruch odbywał się na odcinku pomiędzy Obrzyckiem a Wronkami. Podczas II wojny światowej most kolejowy w Stobnicy był dwukrotnie wysadzany. Pierwszy raz przez żołnierzy wojska polskiego w dniu 1 września 1939 r. Most się tylko złamał i ugiął do wody. Niemcy most odbudowali w 1941 r., ze względu na potrzeby ruchu towarowego, gdyż nieopodal wybudowali betoniarnię. Zimą 1945 roku wycofujące się wojsko niemieckie wysadziło most po raz drugi. Konstrukcja mostu uległa zniszczeniu w niewielkim stopniu i po wojnie most został odbudowany. I w takiej formie przetrwał do czasów współczesnych. Linia wraz z mostem użytkowana była przez PKP do obsługi ruchu pasażerskiego do 31 sierpnia 1991 r., a ruchu towarowego do 22 grudnia 2000 r. Tory kolejowe po obu stronach mostu zostały rozebrane. Pozostał tylko most, przez który z narażeniem zdrowia i życia przechodzą mieszkańcy Brączewa i Stobnicy. W 2001 r. linia była już nieprzejezdna. Tory urywają się od strony Obornik w połowie mostu. Nadal można dojechać z Wronek do Obrzycka."

Utrudnienia w ruchu pociągów do i z Poznania

Do 10 minut mogą wynosić opóźnienia pociągów jadących do i z Poznania. 

Są już nowe lampy w Źernikach

Mieszkańcy Żernik doczekali się montażu oświetlenia drogowego. Koszt inwestycji wyniósł 62 tys. zł.

Podpisali umowę na budowę drogi gminnej Ślepuchowo - Żukowo

Blisko 1,5 mln zł wyniesie przebudowa drogi gminnej Ślepuchowo - Żukowo. Burmistrz Obornik podpisał umowę na wykonanie inwestycji.

Bezpieczniej przy Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku

Powiat Obornicki wybudował nowe ogrodzenie panelowe przy Zespole Szkół Specjalnych w Kowanówku.

Przetarg na budowę obwodnicy Rogoźna – otwarcie ofert

Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Poznaniu ogłosił dzisiaj wynik otwarcia ofert w przetargu na budowę obwodnicy Rogoźna.

Bieg Superbohaterów

W sobotę 13 kwietnia 2024 odbył się w Obornikach na Żwirkach, Bieg i Marsz Nordic Walking Charytatywny "Bieg Superbohaterów".

Rogoźno pomaga Kasi

Zachęcamy do udziału w imprezie charytatywnej w Rogoźnie 14.04.2024! Zebrane pieniądze mają wesprzeć leczenie Kasi. Masa dobrych słów, sama chęć pomagania – bezcenne!