Przejdź do głównej treści

Co z obornickimi mostami i wiaduktami?

| Łukasz | Lokalne
Co z obornickimi mostami i wiaduktami?
Co z obornickimi mostami i wiaduktami?

Od wielu już lat każda osoba korzystająca z wiaduktów i mostów w Obornikach marzy o ich remoncie, a najlepiej o zupełnie nowych alternatywnych obiektach. Czy są w najbliższym czasie na to jakiekolwiek szanse?

Ze względu na przebiegającą przez miasto drogę krajową najważniejszym jest tzw. duży most znajdujący się nad Wartą. Nie od dziś wiadomo, że jego stan pozostawia wiele do życzenia i dokonywane bieżące remonty na niewiele się zdają.

W trakcie wczorajszych rozmów z Krzysztofem Olejniczakiem z GDDKiA dowiedzieliśmy się, że na ten moment nie wchodzi w rachubę zamykanie tego mostu, gdyż jego stan pozwala jeszcze na bezpieczne korzystanie z niego. Po drugie, przy tak dużym natężeniu ruchu na nim, trzeba byłoby znaleźć alternatywną przeprawę. Wyrzucaniem w błoto byłoby tworzenie tymczasowych przepraw, gdyby udało się w ogóle znaleźć na to dogodne miejsce. Wniosek? Jak najszybciej musi powstać nowy most np. w ramach obwodnicy. To jednak jeszcze mglista przyszłość, ale pogarszający się stan mostu może szybko to zmienić.

Nie może już jednak czekać na pewno wiadukt na ul. Staszica. Decyzje co do tej inwestycji są już podjęte. Czekano cały czas na wyjaśnienie sprawy obwodnicy przez tzw. most wroniecki. Miało to istotne znaczenie, albowiem rozważane są przy jej budowie 2 opcje: przebudowa wiaduktu na Staszica lub zbudowanie w tym miejscu dużego ronda. GDDKiA zapewnia, że ta kwestia będzie wyjaśniona bardzo szybko.

W kolejce czeka również wiadukt w Ocieszynie. Dokonano przebudowy już znacznego odcinka DK11 między węzłem w Złotkowie, a Obornikami. Pozostał na tej trasie właśnie obiekt w Ocieszynie. On również nie stanowi powodu do chluby.

To jednak nie koniec zmartwień. Pozostaje bowiem nadal wąskie gardło w postaci mostu na Wełnie. W przypadku jakiejkolwiek niemożności korzystania z niego oznacza to niebywały problem dla osób muszących się przeprawić przez tę rzekę. Budowa alternatywnej przeprawy przez Wełnę choć wydaje się realna, to oznacza jeszcze 3-4 lata oczekiwań przy oczywiście optymistycznym scenariuszu.

W tym całym pesymizmie pojawia się jednak nadzieja. Znaczenie tych obiektów jest tak ogromne, że wydaje się wręcz absurdalne, aby władze nie zaczęły się poważniej zastanawiać nad szybką potrzebą zmian w tym temacie. A już w 2014 roku ma dodatkowo ruszyć tranzyt Zachodnią Obwodnicą Poznania...

Elżbieta Kaźmierska-Smela została oddelegowana przez Obornicką Radę Seniorów do Społecznej Rady Kultury Gminy Oborniki.
Podczas wyjazdowego posiedzenia Komisji Infrastruktury Sejmu RP w Obornikach, 27.11.2025 , przedstawiciele parlamentu, Wicewojewoda Wielkopolska Karolina Fabiś-Szulc oraz reprezentanci resortów odpowiedzialnych za infrastrukturę spotkali się z lokalnymi samorządowcami, aby omówić kluczowe inwestycj…
Firma Usługi Ogólnobudowlane BUD-DOM Piotr Łuczak ze Stróżewa wykona remont świetlicy wiejskiej w Tłukawach.
Od 28 listopada do 12 grudnia 2025 r. autobusy Zastępczej Komunikacji Autobusowej zatrzymają się na dwóch dodatkowych przystankach. Zmiana dotyczy dwóch kursów obsługiwanych w formule ZKA.
Przejazd kolejowy na ul. Kowanowskiej został zgodnie z planem zamknięty 24 listopada 2025 r., a prace potrwają do 8 grudnia. Mieszkańcy pytali, czy w tym czasie możliwe będzie przejście pieszo między Kowanowem a centrum miasta. Poprosiliśmy o wyjaśnienia Urząd Miejski oraz wykonawcę robót.
Redakcja eoborniki.pl zwróciła się do Urzędu Miejskiego z sześcioma pytaniami dotyczącymi inwestycji „Budowa drogi gminnej łączącej ul. Kowanowską z drogą krajową nr 11”. Mieszkańcy chcieli wiedzieć, dlaczego ul. Kowanowska straci bezpośredni wlot do DK11, co stanie się z sygnalizacją świetlną, a t…
Przedstawiciele Komisji Infrastruktury Sejmu RP odwiedzą w środę Oborniki. W planach jest spotkanie z samorządowcami i wizytacja dworca kolejowego.