Przejdź do głównej treści

Decyzje w sprawie przejazdu kolejowego w Rożnowie

| eoborniki,pl, fb.com/Krzysztof Paszyk | Lokalne

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. udzialiły odpowiedzi w sprawie bezpieczeństwa na przejeździe kolejowym w miejscowości Rożnowa, przy ul. Cmentarnej.

Temat bezpieczeństwa na rożnowskim przejeździe powrócił po majowym wypadku. W wyniku zderzenia pociągu z samochodem osobowym śmierć poniósł kierowca auta. Z interwencją do PKP PLK S.A. pospieszył kolejny raz poseł Krzysztof Paszyk. Obornicki parlamentarzysta otrzymał od władz spółki odpowiedź na swoje pytania:


Szanowny Panie Pośle,
w odpowiedzi na pismo z dnia 14.05.2021 r. w sprawie poprawy bezpieczeństwa na przejeździe kolejowo-drogowym kategorii D znajdującym się w Rożnowie, w ciągu ul. Cmentarnej, na skrzyżowaniu z drogą gminną, usytuowanym w km 30,453 linii kolejowej nr 354 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (dalej: „Spółka”) przekazują stosowne informacje. Informujemy, że na przedmiotowym przejeździe w ostatnich pięciu latach doszło do trzech wypadków (w dniu 9.01.2017 r., w dniu 19.02.2019 r. oraz w dniu 4.04.2021 r.). Zdarzenia z dnia 9.01.2017 r. oraz 19.02.2019 r. nastąpiły z przyczyn leżących po stronie kierujących pojazdami samochodowymi, natomiast ostatnie zdarzenie jest w trakcie wyjaśniania przez Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych (dalej: „PKBWK”). Wstępna analiza monitoringu wskazuje jednak na zignorowanie znaku „Stop” przez kierowcę podczas przejazdu przez skrzyżowanie.

Jednocześnie wyjaśniamy, że omawiany przejazd jest właściwie oznakowany zarówno od strony toru, jak i od strony drogi. Od strony toru umieszczone są wskaźniki W 6b nakazujące maszynistom emitowanie sygnału dźwiękowego „Baczność”. Natomiast od strony drogi umieszone są następujące znaki: G1a-c (informujące o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego), A-10 („przejazd kolejowy bez zapór”), B-20 („Stop”), G-2 („sieć pod napięciem”) oraz znak A-30 („inne niebezpieczeństwo”). Pod tym ostatnim znakiem umieszona jest tabliczka T-14d wskazująca przejazd kolejowy, na którym warunki powodują szczególne niebezpieczeństwo powstawania wypadków. Ustawienie znaku A-30 wraz z tabliczką T-14d nastąpiło po wypadku, jaki miał miejsce w 2019 r.

Wyjaśniamy również, że po otrzymaniu od Starostwa Powiatowego w Obornikach danych właścicieli działek, którzy postawili płot wzdłuż toru kolejowego, Spółka (pismem z dnia 19.03.2021 r.) wystąpiła do właścicieli trzech działek o usunięcie ogrodzenia ograniczającego widoczność w okolicy omawianego przejazdu (korespondencję otrzymała również do wiadomości Komenda Powiatowa Policji w Obornikach). Do chwili obecnej ogrodzenie z płyt betonowych nie zostało jednak zdemontowane. W związku z powyższym Spółka ponownie wystąpi do właścicieli działek o demontaż ogrodzenia (pismo otrzyma również Prokuratora Rejonowa w Obornikach).

2
Informujemy również, że w dniu 20.04.2021 r., z udziałem przedstawicieli Spółki, zarządcy drogi oraz policji miało miejsce spotkanie komisji w sprawie możliwości zmiany kategorii przejazdu kolejowo-drogowego w km 30,453 linii kolejowej nr 354. Komisja wyraziła zgodę i ustaliła warunki zmiany kategorii ww. przejazdu na kategorię B, co wiązałoby się m.in. z zabudowaniem dodatkowych zabezpieczeń w postaci rogatek oraz sygnalizacji świetlnej. W związku z powyższym Spółka podjęła działania mające na celu przeprowadzenie prac na omawianym przejeździe, które umożliwiłyby przekwalifikowanie skrzyżowania do kategorii B. Ponadto Spółka zrealizowała zalecenia PKBWK z dnia 13.04.2021 r. w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego, tj. przeprowadziła nadzwyczajny pomiar warunków widoczności czoła pociągu z drogi, ograniczyła prędkość pociągów w pobliżu przedmiotowego
przejazdu ze 120 km/h do 60 km/h. Dostosowano również wskaźniki W 6b do ograniczonej prędkości. Spółka wystąpiła również do Urzędu Miasta i Gminy Oborniki (zarządca drogi) o dokonanie pomiarów warunków widoczności przejazdu z drogi, jak również o dokonanie nadzwyczajnego pomiaru natężenia ruchu drogowego. Do chwili obecnej Spółka nie otrzymała jednak wnioskowanych danych.

Poniżej pismo skierowane do posła Krzysztofa Paszyka.

{aridoc engine="pdfjs" width="900" height="900"}https://www.eoborniki.pl/images/stories/2021/Informacje/2021-07/04/IBZ2.060.3.32.2021_odpowied%C5%BA.pdf{/aridoc}

 

200 metrów drogi między Tłukawami i Igrzyną zostanie utwardzone kruszywem.
Dobiegają końca prace przy przebudowie schodów w budynku przy ul. Mickiewicza 4 w Obornikach.
Sołectwo Ocieszyn pochwaliło się zdjęciami z jazdy rowerami po nowej ścieżce wzdłuż DK11. Inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad.
W Piotrowie zakończył się remont dachu świetlicy wiejskiej. Koszt prac wyniósł 65967,54 zł.
Przy Centrum Rekreacji Oborniki powstaje ogólnodostępna stacja ładowania pojazdów elektrycznych. Inwestycję prowadzi Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Obornikach Sp. z o.o., które zdobyło na ten cel 120 000 zł dofinansowania z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej…
Budowa zamku w Stobnicy, rozpoczęta w 2015 roku, od początku przyciągała uwagę mediów i organizacji zajmujących się ochroną środowiska. 13 sierpnia 2025 r. Wojewoda Wielkopolski odmówił stwierdzenia nieważności pozwolenia na budowę. Decyzja administracyjna w tej sprawie pozostaje w mocy.
Każdy z nas ma w głowie pomysł, który mógłby ułatwić życie mieszkańcom, upiększyć przestrzeń albo po prostu sprawić, że będzie nam się żyło lepiej. Czasem jest to nowa ławka w parku, czasem bezpieczne przejście dla pieszych, a czasem plac zabaw, na którym dzieci spędzą długie godziny.