Decyzje w sprawie przejazdu kolejowego w Rożnowie

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. udzialiły odpowiedzi w sprawie bezpieczeństwa na przejeździe kolejowym w miejscowości Rożnowa, przy ul. Cmentarnej.
Temat bezpieczeństwa na rożnowskim przejeździe powrócił po majowym wypadku. W wyniku zderzenia pociągu z samochodem osobowym śmierć poniósł kierowca auta. Z interwencją do PKP PLK S.A. pospieszył kolejny raz poseł Krzysztof Paszyk. Obornicki parlamentarzysta otrzymał od władz spółki odpowiedź na swoje pytania:
Szanowny Panie Pośle,
w odpowiedzi na pismo z dnia 14.05.2021 r. w sprawie poprawy bezpieczeństwa na przejeździe kolejowo-drogowym kategorii D znajdującym się w Rożnowie, w ciągu ul. Cmentarnej, na skrzyżowaniu z drogą gminną, usytuowanym w km 30,453 linii kolejowej nr 354 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (dalej: „Spółka”) przekazują stosowne informacje. Informujemy, że na przedmiotowym przejeździe w ostatnich pięciu latach doszło do trzech wypadków (w dniu 9.01.2017 r., w dniu 19.02.2019 r. oraz w dniu 4.04.2021 r.). Zdarzenia z dnia 9.01.2017 r. oraz 19.02.2019 r. nastąpiły z przyczyn leżących po stronie kierujących pojazdami samochodowymi, natomiast ostatnie zdarzenie jest w trakcie wyjaśniania przez Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych (dalej: „PKBWK”). Wstępna analiza monitoringu wskazuje jednak na zignorowanie znaku „Stop” przez kierowcę podczas przejazdu przez skrzyżowanie.
Jednocześnie wyjaśniamy, że omawiany przejazd jest właściwie oznakowany zarówno od strony toru, jak i od strony drogi. Od strony toru umieszczone są wskaźniki W 6b nakazujące maszynistom emitowanie sygnału dźwiękowego „Baczność”. Natomiast od strony drogi umieszone są następujące znaki: G1a-c (informujące o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego), A-10 („przejazd kolejowy bez zapór”), B-20 („Stop”), G-2 („sieć pod napięciem”) oraz znak A-30 („inne niebezpieczeństwo”). Pod tym ostatnim znakiem umieszona jest tabliczka T-14d wskazująca przejazd kolejowy, na którym warunki powodują szczególne niebezpieczeństwo powstawania wypadków. Ustawienie znaku A-30 wraz z tabliczką T-14d nastąpiło po wypadku, jaki miał miejsce w 2019 r.
Wyjaśniamy również, że po otrzymaniu od Starostwa Powiatowego w Obornikach danych właścicieli działek, którzy postawili płot wzdłuż toru kolejowego, Spółka (pismem z dnia 19.03.2021 r.) wystąpiła do właścicieli trzech działek o usunięcie ogrodzenia ograniczającego widoczność w okolicy omawianego przejazdu (korespondencję otrzymała również do wiadomości Komenda Powiatowa Policji w Obornikach). Do chwili obecnej ogrodzenie z płyt betonowych nie zostało jednak zdemontowane. W związku z powyższym Spółka ponownie wystąpi do właścicieli działek o demontaż ogrodzenia (pismo otrzyma również Prokuratora Rejonowa w Obornikach).
2
Informujemy również, że w dniu 20.04.2021 r., z udziałem przedstawicieli Spółki, zarządcy drogi oraz policji miało miejsce spotkanie komisji w sprawie możliwości zmiany kategorii przejazdu kolejowo-drogowego w km 30,453 linii kolejowej nr 354. Komisja wyraziła zgodę i ustaliła warunki zmiany kategorii ww. przejazdu na kategorię B, co wiązałoby się m.in. z zabudowaniem dodatkowych zabezpieczeń w postaci rogatek oraz sygnalizacji świetlnej. W związku z powyższym Spółka podjęła działania mające na celu przeprowadzenie prac na omawianym przejeździe, które umożliwiłyby przekwalifikowanie skrzyżowania do kategorii B. Ponadto Spółka zrealizowała zalecenia PKBWK z dnia 13.04.2021 r. w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego, tj. przeprowadziła nadzwyczajny pomiar warunków widoczności czoła pociągu z drogi, ograniczyła prędkość pociągów w pobliżu przedmiotowego
przejazdu ze 120 km/h do 60 km/h. Dostosowano również wskaźniki W 6b do ograniczonej prędkości. Spółka wystąpiła również do Urzędu Miasta i Gminy Oborniki (zarządca drogi) o dokonanie pomiarów warunków widoczności przejazdu z drogi, jak również o dokonanie nadzwyczajnego pomiaru natężenia ruchu drogowego. Do chwili obecnej Spółka nie otrzymała jednak wnioskowanych danych.
Poniżej pismo skierowane do posła Krzysztofa Paszyka.
{aridoc engine="pdfjs" width="900" height="900"}https://www.eoborniki.pl/images/stories/2021/Informacje/2021-07/04/IBZ2.060.3.32.2021_odpowied%C5%BA.pdf{/aridoc}