Przejdź do głównej treści

Polacy piją coraz więcej wody kosztem soków

| newseria.pl | Gospodarka

Polacy piją coraz więcej wody kosztem sokówSilna konkurencja producentów, nasycony rynek i coraz większa popularność picia wody doprowadziły w ostatnich latach do spadków na rynku soków i napojów owocowych – ocenia Marek Sypek, prezes spółki Agros-Nova. Co ciekawe, w ubiegłym roku największe problemy miały marki najtańsze. Rynek zaczyna się już jednak stabilizować i w tym roku powinno być podobnie jak w ubiegłym. Gwałtownych wahań nie oczekuje się również na rynku przetworów.

Według danych firmy Nielsen, w 2013 r. kategoria soków, nektarów i napojów owocowych ilościowo spadła o 3 proc., a wartościowo o 2 proc. Spożycie wyniosło 1 mld litrów. Prezes firmy Agros-Nova przypomina, że fatalne dla rynku były lata 2011 i 2012, kiedy konsumpcja spadła odpowiednio o 12 proc. i ponad 10 proc.

– W ubiegłym roku rynek się ustabilizował i sądzę, że ten rok będzie podobny pod względem wolumenów i wartości sprzedaży. Trudno mówić o wielkich wzrostach czy spadkach – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marek Sypek, prezes firmy Agros-Nova, która w swoim portfolio ma takie marki, jak: Fortuna, Garden, Dr Witt, Łowicz i Włocławek.

Trudno jednoznacznie ocenić, jaki był ubiegły rok dla branży, ponieważ sytuacja wyglądała różnie w różnych kategoriach produktów. Stabilnie sprzedawały się Fortuna i Tarczyn, jedne z najpopularniejszych produktów firmy. Marka Dr Witt wzrastała szybciej, z kolei tracił segment ekonomiczny, czyli np. napoje Garden czy Costa. Zdaniem Sypka, uzasadnienia nie można szukać w spowolnieniu gospodarczym, a co za tym idzie w ograniczaniu wydatków konsumentów – w trudnych czasach klienci powinni raczej zwracać się ku produktom z niższej półki cenowej.

– Część ekonomiczna generowała największe spadki. W całości tej kategorii dochodziły one do 20 proc. Odczuli to wszyscy gracze. Zadecydowało o tym przede wszystkim przesunięcie konsumpcji z soków i napojów na wodę – komentuje Marek Sypek.

Z drugiej strony przesunięcie to spowodowało wzrost konsumpcji syropów mieszanych z wodą, na czym skorzystała Agros-Nova – marka Łowicz notowała dwucyfrowe wzrosty.

– Mimo takiej sytuacji urośliśmy w tej kategorii o 40 proc. Bardzo mocno przejmowaliśmy udziały rynkowe od Herbapolu, który ciągle jest liderem rynku, i zepchnęliśmy z drugiego miejsca Paolę – przypomina prezes.

Niestabilna sytuacja na rynku soków w ostatnich latach powoduje, że – jak podkreśla prezes firmy – trudno prognozować, jak będzie wyglądał w tym roku i które segmenty będą rosnąć najszybciej. Możliwe jednak, że wraz z rozwojem polskiego rynku na wzór rynków Europy Zachodniej zacznie rosnąć sprzedaż soków świeżo wyciskanych.

– Na naszym rynku prawie w ogóle nie ma soków świeżych, sprzedaż jest bardzo niszowa. Natomiast na niektórych rynkach europejskich i amerykańskim stanowią one bardzo dużą część sprzedaży. Te soki wciąż są droższe, więc ciągle nasza siła zakupowa jest dużo mniejsza niż na tamtych rynkach. To pewnie będzie jeden kierunek – uważa Marek Sypek.

Jego zdaniem drugim kierunkiem może być silnie wspierana przez media sprzedaż wody, mimo że coraz lepszą jakościowo wodę Polacy mogą pić z kranu.

Stabilny rynek przetworów

Gwałtownych wahań rynku firma Agros-Nova nie spodziewa się również na rynku przetworów. Marek Sypek podkreśla, że w zależności od kategorii dziś konsumpcja rośnie w tempie od 1 do 4 proc.

– Gdybym miał wskazać część rynku, która rosła mocniej, to np. przetworzone pomidory: czy to pulpy pomidorowe czy pomidory krojone. Tego typu produkty coraz częściej są przez Polaków kupowane. Natomiast globalnie rynki dżemów czy różnych sałatek są stabilne – zapewnia prezes Agros-Nova.

– Poczta Polska odgrywa ważną rolę w systemie bezpieczeństwa państwa – podkreślił podczas trwającego Europejskiego Forum Nowych Idei prezes spółki Sebastian Mikosz. Chodzi o zapewnienie ciągłości obiegu gospodarczego, czyli obiegu gotówki, w sytuacjach kryzysowych, ale także o wsparcie logistyczne…
Już 63% Polaków potwierdza, że zdarza im się marnować żywność. Jedzenie, które każdego roku marnuje się w Polsce mogłoby wyżywić średniej wielkości miasto przez cały rok. Najczęściej do kosza trafia pieczywo (55%), owoce (46%) i warzywa (44%). Głównym powodem jest przekroczenie terminu przydatności…
Zgodnie z informacjami Banku Danych Lokalnych GUS w Polsce w 2022 roku w zasobach gminnych było 72 885 niezamieszkałych mieszkań, a zgodnie z ostatnim Narodowym Spisem Powszechnym – 1,8 mln. Zdaniem ekspertów w statystykach nie jest uwzględnionych wiele pustostanów należących do osób fizycznych. Pr…
Globalny kryzys zaufania do instytucji międzynarodowych narasta wraz ze zmianą porządku geopolitycznego. W czasie pandemii oraz wojny w Ukrainie i Gazie stało się widoczne, że Zachód i świat niezachodni zupełnie inaczej postrzegają wyzwania i rolę organizacji takich jak ONZ czy WHO.
Pracownicy coraz częściej oczekują wsparcia od pracodawców w pokrywaniu kosztów podróży. To m.in. dopłaty do paliwa, biletów komunikacji miejskiej czy usług przewozowych. Dziś benefity mobilnościowe oferuje 9 proc. firm – wynika z badania Bolt Business. Raport wskazuje, że ponad połowa Polaków doje…
W kwietniu 2025 r. w gospodarce narodowej pracowało 15,1 mln osób – podaje GUS. To niemal tyle samo, co rok wcześniej. W liczbach kryje się jednak opowieść o starzejącym się rynku pracy i zmianach w poszczególnych branżach.
Każdy Europejczyk wytwarza średnio w ciągu roku 132 kg odpadów żywnościowych i 12 kg odzieżowych i obuwniczych – wskazują dane KE. W walce z rosnącą ilością odpadów w tych kategoriach mają pomóc nowe regulacje, które we wrześniu przyjął Parlament Europejski. Wyznaczają one cele ograniczenia marnowa…