Przejdź do głównej treści

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej w Wielkopolsce w latach 2021 -2024

| gddkia.gov.pl | Gospodarka

W ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) w woj. wielkopolskim zostanie łącznie doświetlonych 901 przejść dla pieszych w ramach 581 zadań. W latach 2021 – 2022 zostało zrealizowane 148 zadań, które objęły doświetlenie 170 przejść, natomiast w 2023 roku doświetliliśmy 249 przejść w ramach 141 zadań. Nad pozostałymi 239 zadaniami pracujemy. Dzięki temu poprawimy widoczność pieszych na przejściach oraz w strefach oczekiwania. Na te cel zostanie przeznaczone łącznie 330 mln zł.

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

Prowadzimy szereg działań związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zadania te realizujemy między innymi przez budowę nowych sygnalizacji świetlnych, budowę nowych dróg dla pieszych i rowerzystów, chodników, lewoskrętów i skrzyżowań oraz doświetleń przejść dla pieszych. Poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu to nasz priorytet. Realizacja zadań ujętych w PBID jest możliwa po zatwierdzeniu Programu Inwestycji przez Ministra Infrastruktury. Dla naszego województwa przygotowaliśmy 81 PI w których ujęliśmy działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w postaci:

  • doświetleń dla pieszych,
  • przebudowy skrzyżowań oraz budowy sygnalizacji świetlnych,
  • budowy dróg dla pieszych i rowerzystów

Statystyki

W latach 2021 i 2022 zrealizowaliśmy 148 zadań na wykonanie doświetleń przejść dla pieszych oraz zrealizowaliśmy poniższe zadania w ramach poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego:

  • Poprawa brd na przejściu dla pieszych na DK 92 w miejscowości Podrzewie  
  • poprawa brd na przejściu dla pieszych na DK 36 w miejscowości Lutogniew  
  • budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych na DK32 w miejscowości Kopanica
  • poprawa brd na przejściu dla pieszych na DK15 w miejscowości Wałków      
  • poprawa brd na skrzyżowaniu i przejściu dla pieszych na DK 11 w miejscowości Zielona Łąka
  • poprawa brd na przejściu dla pieszych na DK 11 w miejscowości Bogdanowo
  • budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DK92 z DP3219P w miejscowości Genowefa
  • poprawa brd na skrzyżowaniu i przejściu dla pieszych na DK 11 w miejscowości Siemianice
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie wielkopolskim na DK 25 w miejscowości Kotowskie
  • przebudowa skrzyżowania wraz z budową sygnalizacji na DK92 w miejscowości Gierłatowo
  • poprawa brd na DK11 w miejscowości Kierzkowice
  • poprawa brd na DK 11 w miejscowości Jaracz
  • przebudowa skrzyżowania na DK11 z drogą powiatową i gminną w miejscowości Garbatka
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie wielkopolskim na DK 36 w miejscowości Krotoszyn
  • budowa zatoki autobusowej w ciągu drogi krajowej nr 25 w miejscowości Skulsk
  • budowa oświetlenia na skrzyżowaniu DK36 z DW434 w miejscowości Miejska Górka

Obecnie prowadzimy prace na 239 zadaniach, dzięki którym doświetlimy 379 przejść dla pieszych. Ponadto wykonujemy prace związane z:

  • budową ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu drogi krajowej nr 92 na odc. Bolewice – Lwówek – Pniewy
  • przebudową skrzyżowań na DK 11 z ul. Śremską i Strzelecką w miejscowości Nowe Miasto nad Wartą
  • przebudową skrzyżowania wraz z budową lewoskrętu na DK72 w miejscowości Turek        
  • poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego na DK92 w miejscowości Brzeźno i Siedlec       
  • poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniu DK11 w miejscowości Parkowo.

 

Kolejne 53 zadania w zakresie doświetleń przejść dla pieszych planowane są do realizacji w przyszłym roku, co pozwoli nam poprawić widoczność na 103 przejściach dla pieszych.

Oprócz tego, planujemy realizację poniższych zadań:

  • przebudowę skrzyżowania wraz z budową lewoskrętu na DK72 w miejscowości Turek                          
  • budowę chodników wzdłuż DK10 w miejscowości Nowa Łubianka
  • budowę ścieżki pieszo - rowerowej na drodze krajowej nr 11 miejscowości Tarnowo
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej na DK11 odc. Janków - Kuczków - Krzywosądów
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej na DK25 na odc. Zbiersk - Stawiszyn
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu DK11 na odc. Witaszyczki - Wyszki
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu DK11 na odcinku Bogdanowo - Ocieszyn
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu drogi krajowej 92 na odc. Gonice – Wólka
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu drogi krajowej nr 15 na odcinku Krotoszyn - Bożacin
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu drogi krajowej nr 15 na odcinku Miłosław – Skotniki
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż DK11 na odcinku Gościejewo – Ruda.

                                     

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. PBID wskazuje rodzaje działań, które są potrzebne do wykonania, aby sieć dróg krajowych w Polsce była dostosowana technicznie i organizacyjnie do potrzeb użytkowników.

Koszt wszystkich zadań z Programu to ok. 2,5 mld zł. Źródłem finansowania przebudowy dróg krajowych w ramach PBID jest Krajowy Fundusz Drogowy.

 

źródło: GDDKiA

 

74 proc. Polaków popiera wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce, z czego 39 proc. zdecydowanie – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie inicjatywy „Every Can Counts” („Każda puszka cenna”). To wynik lepszy, niż wynosi średnia dla 16 badanych rynków (71 proc.). W większości krajów widać, że…
W październiku br. codzienne zakupy zdrożały średnio o 4,1% rdr. We wrześniu ogólny wzrost cen rdr. wyniósł 4,9%, a w sierpniu – 5,1%. To jeden z wniosków płynących z raportu pt. „Indeks Cen w Sklepach Detalicznych”. Jego autorzy przeanalizowali ponad 101 tys. cen z blisko 48 tys. sklepów. Ponadto…
Najbardziej perspektywiczne i innowacyjne firmy zyskają nowe źródło finansowania. Zainaugurowany właśnie program Innovate Poland to pierwsza w Polsce inicjatywa na taką skalę, która łączy kapitał publiczny – Polski Fundusz Rozwoju (PFR), Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) i Europejski Fundusz Inwest…
Kobiety planujące ciążę lub będące w ciąży wciąż borykają się z ukrytą dyskryminacją na rynku pracy. Wiele z nich doświadcza ograniczeń w awansach, trudności w zatrudnieniu, a także niższych wynagrodzeń lub braku równych szans po powrocie z urlopu macierzyńskiego. Co trzeci Polak zna przypadki kobi…
Polski sektor kosmiczny coraz mocniej angażuje się w europejskie projekty. Wśród priorytetowych są te związane z bezpieczeństwem. – Przed Polską nowy etap myślenia o bezpieczeństwie i wykorzystania danych satelitarnych w tym celu – mówi dr Marta Wachowicz, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej. Według…
Ponad jedna czwarta społeczeństwa identyfikuje się z tzw. luką czynszową – zarabia zbyt mało, by wynająć lub kupić mieszkanie na rynku komercyjnym, ale zbyt dużo, by otrzymać wsparcie mieszkaniowe od państwa, wynika z danych Fundacji Habitat for Humanity. To na tej grupie chce się skupić rząd – w b…
Europejski Program Przemysłu Obronnego (EDIP) to kolejna inicjatywa UE, która ma wzmocnić ten sektor gospodarki Starego Kontynentu. Zgodnie z założeniami 1,5 mld euro w postaci dotacji ma trafić na innowacyjne projekty, wspólne europejskie zamówienia publiczne w obszarze obronności i zwiększenie pr…