Przejdź do głównej treści

Jak rozładować korki w miastach? (film)

| newseria.pl | Bezpieczeństwo

Budowa systemów zarządzania ruchem powinna towarzyszyć rozbudowie infrastruktury drogowej – przekonuje Adrian Furgalski. Dzięki lepszemu zarządzaniu GDDKiA zaoszczędzi pieniądze, a kierowcy czas i nerwy. Ekspert podkreśla, że w systemie powinny zostać wykorzystane elementy już istniejącej infrastruktury.

– Działania polegające na tym, że się monitoruje ruch, steruje się ruchem, są z jednej strony dobre dla GDDKiA, bo pozwalają oszczędzać infrastrukturę, ale także dla kierowców, ponieważ starają się wpływać na jego zachowania, np. po to, żeby nie brnął tam, gdzie jest dzisiaj ślepa uliczka, zablokowana zbyt dużą ilością samochodów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adrian Furgalski, ekspert Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Furgalski przekonuje, że w takim systemie nie chodzi tylko o oszczędności, ale także o samopoczucie kierowców, którzy mniej czasu będą spędzać w korkach. Płynniejszy ruch wpłynie także na mniejsze zanieczyszczenie środowiska.

System zarządzania ruchem może uwzględniać m.in. urządzenia pomiaru prędkości i natężenia ruchu, znaki drogowe o zmiennej treści, monitoring pojazdów, ich wagi czy ograniczenia dotyczące wjazdu do centrów miast. W instalacji takiego systemu może pomóc już istniejąca infrastruktura, w tym m.in. bramownice, na których zainstalowane są czujniki elektronicznego systemu poboru opłat viaTOLL.

– Nie ma sensu, aby inna jednostka, taka jak Inspekcja Transportu Drogowego, kupowała np. wagi przenośne i montowała je na placach. Wystarczy odpowiednie rozwiązanie i przejeżdżające pod bramownicami samochody mogą być także dzięki odpowiednim urządzeniom ważone. Także kontrola prędkości, pomiar odcinkowy prędkości, to jest do zastosowania dzięki tym urządzeniom – uważa Furgalski.

W jego ocenie, w ten sposób można obniżyć koszty wdrożenia takiego systemu. Operator systemu viaTOLL zapewnia, że takie możliwości techniczne są. Dlatego – jak podkreśla Furgalski – potrzebna jest jedynie decyzja polityczna.

Zdaniem eksperta, aby system był sprawny i spełniał swoje zadania, musi uwzględniać dane z wielu różnych urządzeń. Taka integracja pozwoli na najbardziej efektywne zarządzanie ruchem na polskich drogach.

Wraz z wakacjami powracają znane scenariusze – zdjęcia dzieci z plaży, znad jeziora, z lodami w ręku czy podczas zabawy na podwórku. 
Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Obornikach zatrzymali dwóch 16-letnich sprawców rozboju, do którego doszło w tunelu pieszo-rowerowym na ul. 3 Maja w Obornikach. Młodzi napastnicy pobili 20-latka i ukradli mu telefon o wartości 1000 zł. O losie nastolatków zadecyduje sąd rodzinny.
W nocy z 31 lipca na 1 sierpnia 2025 roku, około godziny 2:15, na rondzie Jana Melzera w Rogoźnie doszło do niebezpiecznej kolizji drogowej.
Aktualizacja 21:57 - 02.08.2025-  KPP w Obornikach informuje o odnalezieniu mężczyzny. Dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w pomoc.
Policjanci z Komisariatu w Rogoźnie zatrzymali 33-letniego mieszkańca gminy Rogoźno, podejrzanego o brutalny rozbój. Mężczyzna usłyszał aż cztery zarzuty, a decyzją sądu trafił do aresztu na trzy miesiące.
16 lipca 2025 r. o godzinie 19:07 do stanowiska kierowania PSP w Obornikach wpłynęło zgłoszenie o pożarze budynku gospodarczego w miejscowości Lulin.
Z dniem 16 lipca 2025 r. flota Komendy Powiatowej Policji w Obornikach wzbogaci się o specjalistyczny pojazd typu UTV marki Polaris, model RZR TRAIL S 1000.