Jak przemieszczają się mieszkańcy aglomeracji poznańskiej?
Instytut Badań Outdooru sprawdził zwyczaje komunikacyjne dziesięciu aglomeracji w Polsce. Jedną z nich była aglomeracja poznańska. Dzięki badaniom wiemy, że poznaniacy poświęcają na codzienne przemieszczanie się najmniej czasu spośród mieszkańców przebadanych aglomeracji. Czym jeszcze zaskakują wyniki?
Ile czasu mieszkańcy spędzają w podróży?
W samochodzie, komunikacji miejskiej i pieszo… Mieszkańcy aglomeracji poznańskiej spędzają codziennie w podróży średnio 2 godziny 25 minut i plasują się poniżej średniego czasu, który wynosi 3 godziny i 1 minutę. W zestawieniu dziesięciu aglomeracji, poznańska znalazła się na ostatnim miejscu. Najdłużej przemieszczają się mieszkańcy aglomeracji lubelskiej - średnio przez 3 godziny 47 minut dziennie.
Z czasu poświęconego na poruszanie się, 58 proc., czyli 1 godzina i 35 minut, spędzane jest w odległości większej niż
Jakie dystanse pokonują?
Mieszkańcy aglomeracji poznańskiej pokonują codziennie średnio 22,4 kilometra, zajmując przedostatnie, 9 miejsce wśród ludności wszystkich przebadanych aglomeracji, przy czym dystans na jaki oddalają się od domu i w promieniu którego się poruszają wynosi nieco ponad
Na tle wszystkich badanych regionów, bardzo ciekawie prezentuje się zestawienie wyników aglomeracji poznańskiej z wrocławską, ponieważ dane są niemal identyczne – mówi zauważa Artur Biernacki, ekspert Instytutu Badań Outdooru. Ich mieszkańcy pokonują na przykład najkrótsze dzienne trasy, są również najmniej zmotoryzowani – średnio przemieszczają się codziennie samochodem na odległość około
Indeks siły nabywczej
Kolejnym ciekawą informacją, którą pozyskano w ramach badania jest określenie wskaźnika indeksu siły nabywczej mieszkańca stolicy aglomeracji poznańskiej. Wskaźnik ten pozwala określić ile dóbr i usług można nabyć za jednostkę pieniądza.Mieszkańcy Poznania z wynikiem 132[1]plasują się na trzecim miejscu wśród stolic badanych aglomeracji, wyprzedzają ich jedynie warszawiacy z indeksem 182 i wrocławianie z wartością 133. Stawkę zamyka Bydgoszcz, której indeks wynosi 107. Co te wyniki oznaczają w praktyce? Odnosząc je do średniej Polski wynoszącej 100, wynik 133 oznacza, że za średnią pensję mieszkańcy Poznania mogą kupić średnio o 33 proc. więcej towarów niż mieszkańcy Polski.
Co wiemy o populacji aglomeracji?
Populacja[2] aglomeracji poznańskiej ogółem wynosi 871 443 osób, z czego 63 proc. to mieszkańcy stolicy, a 37 proc. stanowią mieszkańcy okolicznych gmin.
Kto i dlaczego przeprowadził badanie?
Instytut Badań Outdooru (IBO), we współpracy z siedmioma polskimi (m.in. Ipsos, Millward Brown) oraz zagranicznymi partnerami, przebadał 148 gmin tworzących 10 aglomeracji[3] w całej Polsce, w tym poznańską. Aglomeracją na potrzeby badania nazwano obszar, na który składa się stolica aglomeracji – Poznań oraz wybrane zlokalizowane wokół miasta gminy[4]. Jednym z jego elementów było poruszanie się reprezentatywnej próby mieszkańców przez 14 lub 28 dni ze specjalnym nadajnikiem GPS – mobitestem. Badanie odbyło się w ramach realizacji projektu pomiaru widowni reklamy zewnętrznej Outdoor Track. Obszar badania jest związany z rozmieszczeniem nośników reklamy zewnętrznej. Obejmuje gminy, w których znajduje się największa część rynku outdooru oraz zamieszkiwane przez ludność o największej sile nabywczej.
[1] Indeks siły nabywczej mieszkańca województwa, GUS 2015 r.
[2] Populacja aglomeracji: 15-65 lat, GUS: „Ludność. Stan i struktura w przekroju terytorialnym”, aktualne na dzień 30.06.2013 r.
[3] Warszawska, Śląska, Bydgoska, Szczecińska, Trójmiejska, Poznańska, Łódzka, Lubelska, Krakowska i Wrocławska.
[4] Gminy, które objęto badaniem: Czerwonak, Dopiewo, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Poznań-Grunwald, Poznań-Jeżyce, Poznań-Nowe Miasto, Poznań-Stare Miasto, Poznań-Wilda, Puszczykowo, Rokietnica, Stęszew, Suchy Las, Swarzędz, Tarnowo Podgórne.