Skip to main content

Zakaz zadawania prac domowych nie budzi entuzjazmu 

| Marcin | Edukacja

Zakaz zadawania prac domowych nie wzbudził entuzjazmu ani wśród nauczycieli, ani wśród uczniów. Jak podaje portal Prawo.pl, nauczyciele zwracają uwagę na bałagan przy wprowadzaniu zmian, np. wątpliwości czy rozporządzenie obowiązuje w szkołach niepublicznych. Uczniowie zaś liczyli, że zadania domowe pomogą im poprawić średnią.

Zmiany związane z zadawaniem prac domowych wprowadzono nowelizacją rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych. Jak przypomina serwis Prawo.pl, w wyżej wspomnianym dokumencie dodano par. 12a, według którego nauczyciel w klasach I-III nie zadaje uczniowi: pisemnych prac domowych (z wyjątkiem ćwiczeń usprawniających motorykę małą) oraz praktyczno-technicznych prac domowych.

Natomiast w klasach IV–VIII nauczyciel może zadać uczniowi pisemną lub praktyczno-techniczną pracę domową do wykonania w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych, z tym, że nie jest ona obowiązkowa dla ucznia i nie ustala się z niej oceny. Jeżeli uczeń taką pracę wykona, to powinien otrzymać od nauczyciela informację zwrotną o tym, co zrobił dobrze, a co powinien poprawić. MEN nie zdecydował się na dopuszczenie możliwości oceniania nieobowiązkowych prac domowych w kl. IV-VIII.

Portal Prawo.pl przypomniał, że na MEN spadła krytyka z powodu wprowadzenia tej zmiany w ciągu roku szkolnego. Resort, w odpowiedzi na jedną z interpelacji wskazał jednak, że „nie jest to zmiana działająca na niekorzyść uczniów ani taka, która istotnie dokładałaby im dodatkowych obowiązków. Przeciwnie, ma ona na celu zmniejszenie ich nadmiernego obciążenia”.

Jak podkreślała cytowana przez portal wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer, „ewentualne konsekwencje proponowanej zmiany dotyczyć będą raczej nauczycieli, którzy powinni zmodyfikować metody pracy i sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów”.

Resort edukacji podał, że polscy uczniowie są przeciążeni zadaniami domowymi. Za podstawę przyjmuje badania PISA 2022. Wynika z nich, że obciążenie polskich uczniów pracami domowymi jest w Polsce większe niż przeciętnie w krajach członkowskich OECD. 

„Przepisy zawierają sporo niejasności, które resort edukacji powinien rozwiać, np. kwestie stosowania tych przepisów w szkołach niepublicznych. Może dlatego MEN zdecydował się wprowadzić te przepisy już teraz, bo chciał je sprawdzić w praktyce i dopracować w następnym roku szkolnym” – stwierdził na łamach Prawo.pl Maciej Sokołowski, radca prawny, specjalista od prawa oświatowego.

Pełny tekst artykułu: https://www.prawo.pl/oswiata/pozorny-zakaz-zadawania-prac-domowych,526441.htm

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Świetny wynik Aleksandry Abraham

Aleksandra Abraham z Zespołu Szkół im. Hipolita Cegielskiego w Rogoźnie zajęła 4 miejsce w finale Wielkopolskiej Olimpiady Wiedzy Konsumenckiej.

Agnieszka Kasprzak z ZSP w Rożnowie z nagrodą Ministerstwa Oświaty!

Praca Agnieszki Kasprzak z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego zdobyła 2 miejsce w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez Ministerstwo Oświaty i Archiwa Państwowe. Uczennica rożnowskiej szkoły przedstawiła historię swojej prababci, która w czasie wojny ukrywała Żydów.

Oborniki. Oferta na ferie zimowe

Liczne organizacje i instytucje zapraszają do skorzystania z ofert aktywnego spędzenia ferii zimowych. Co można robić w Obornikach?

Szkoła w Rożnowie przygotowała wystawę „Powstanie Wielkopolskie 1918 – 1919”

Uczniowie szkoły w Rożnowie mieli możliwość zapoznania się z historią Powstania Wielkopolskiego.

Edukacja ekologiczna w obornickich placówkach oświatowych

Placówki oświatowe z całej gminy Oborniki zorganizowały zajęcia edukacji ekologicznej. 

Odbyły się eliminacje rejonowe XXXI Olimpiady "Promocji Zdrowego Stylu Życia"

W Starostwie Powiatowym w Obornikach odbyły się eliminacje rejonowe XXXI Olimpiady "Promocji Zdrowego Stylu Życia".

OSiR w Rogoźnie zaprasza do skorzystania z oferty aktywnego spędzenia ferii

Ośrodek Sportu i Rekreacji w Rogoźnie zaprasza do spędzenia wspólnie ferii zimowych.